Joskus kanssa tein 3D LUT:n madVR:lle, jota sitten käytin MPC-HC:ssa, mutta enää ei ole PC telkkuun yhdistettynä. Noita AVS:n autocal juttuja selaillessa oli jossain sellaista että liian tarkkaan hierottu värien säätö saattaa aiheuttaa artifakteja, joista Vincent Teoh puhunut myös parissa LG OLED arvostelussaan. Siinä ei siis aina ole parempi se kuinka monella kuvalla 3D LUT on tehty, luetun mukaan joskus vähemmän voi olla parempi. No, mutta josko näistä oppii lisää sitten jos ja kun sen CalMAN Home for LG softan ostaa.
eeColor saapui vihdoin reilun kuukauden interrailin jälkeen. Hyvin toimii ja kuva on yllättävävän paljon parempi kuin television omilla säädöillä huolella kalibroituna. Suurin syy tähän on tietysti se että LG:n CMS ei toimi kun taas 3DLUT korjaa värit kaikilla eri saturaatiotasoilla alle 1dE:n. Kivaa on myös se että samasta profilointidatasta voi käden käänteessä tehdä useamman 3DLUT:n displayCalin avulla. Nyt kuva vaihtuu yhdellä painalluksella 2.4 gammasta 2.2 gammaan ja kummassakin Colorcheckerin ja valkobalanssin dE avg on alle yhden ja max 1.5. Mutta ei niin hyvää ettei jotain ongelmaakin. Boksi sinänsä toimii hienosti, mutta sen liittäminen AVR:n kanssa sai aikaan sen että ATV4K:n käyttöön hankkimani HDMI Splitter ei riitäkään kun AVR raportoi eeColorin EDID:n eli 1080p SDR ja täten ATV4K lähettää kuvan tuolla resolla. HDR-kuvan saa kutiteltua esiin asetuksista mutta 4K-resoluutiota tai Dolby Visionia ei. Etsiskelin aikani 1x2 HDMI-kytkintä mutta löysin vain joko 2x1-malleja tai 1x2-splittereitä. Aikani pähkäiltyäni tilasin Hdfury Integral 2:n joka tekee suunnilleen kaikkea mahdollista kuvasignaalille ja keittää vielä espressot päälle. Sillä pitäisi onnistua ongelmitta ihan oletuasetuksillakin kun se osaa skaalata signaalin molempiin suuntiin ja teeskennellä lähteelle että kyllä homma hoituu 4K HDR ihan mikä vaan just bring it on. Integral menee siis AVR:n ja television väliin ja jakaa signaalin suoraan TV:lle (4K HDR, DV etc.) ja eeColorille (1080p SDR). HDMI splitter oli onneksi Amazonista joten sen saan palautettua ilmaiseksi. Hyvä puoli tässä on että saan kiepautettua myös ATV4K:n 1080p SDR -materiaalin eeColorin 3DLUT:n kautta.
HDFury Integral 2 tosiaan ratkaisi ongelmani. Erittäin monipuolinen laite ja learning curvea löytyy. Pikku vinkki: Integral 2:n OSD-näyttö identifioi Dolby Vision -signaalin muodossa "4k24p 8 bit RGB" eikä mainitse mitään HDR:stä, 10/12 bitin syvyydestä tai Bt2020 väriavaruudesta. Televisiossa kuitenkin menee päälle DV-moodi ja tämä aiheutti pientä pähkäilyä että wtf. Pienellä etsiskelyllä selvisi että Dolby Vision kulkee itse asiassa ns. RGB-tunneloituna 8bit RGB -containerissa jonka näyttölaitteen DV-palikka purkaa. Eli kaikki ok.
Mikähän mahtaa olla syynä siihen, kun HDR10-kuvan valkotasapainon kalibrointi tuottaa aina selkeästi vihertävän kuvan? Sama homma SDR-kuvalla tuottaa ihan nättiä jälkeä. Eli minun silmissäni SDR-kuvan valkoinen on valkoista ja HDR-kuvan vihertävää. Olen aiemmin yrittänyt samaa Spyder3-kolorimetrillä ja jollain netistä otetuilla HDR10-testikuvilla (en nyt muista, millä). Nyt hommasin Spears and Munsilin UHD-levyn ja i1 Display Pron, mutta sama tulos. Käytän HCFR:ää ja kieltämättä olen aika ymmälläni softan asetusten kanssa. Mutta pitäisihän mittarin tulkita värit samalla tavalla riippumatta asetetuista tavoitearvoista ja siitä, onko kuva HDR:ää vai ei? Eli jos se näkee hivenen punaista, niin se tulkitsee sen hivenen punaisena, oli kirkkaus sitten 80 tai 300 cd/m2. Oma workflow tässä on se, että ensin huoltovalikossa 2 pisteen kalibroinnilla kirkkaan pään säätimillä kuva mittarin mukaan mahdollisimman kohdilleen. Alapään värit jätän kaikki arvoon 64, koska pienikin nosto vaikuttaa mustan tasoon ja lasku tukkii tumman pään. HDR10:lle olen varannut medium-värilämpötilan säätimet. SDR-kuva on kalibroitu ilman huoltovalikkoa warm2:lle eli HDR ja SDR eivät sotke toisiaan. Tämän jälkeen teen tarkennuskorjaukset normivalikossa 20 pisteen säätimillä. Lopputulos on mittarin mukaan valkotasapainon puolesta erittäin priimaa. Kuitenkin tosikäytössä kaikki näyttää vihreämmältä kuin SDR-puolella. Televisiona LG OLED E6, joka saa kuvan LG UP-970-soittimesta Denon AVR-x4500h-vahvistimen kautta.
^ onhan sulla HCFR:ssä valittu oikea target eli DCI-P3 tai Bt.2020? HDR-puolella ei ole 20pt-säätimiä vaan koodisivut jotka eivät toimi.
Joo en nyt ole kotikoneella, mutta muistaakseni se oli Bt.2020/P3. Ne HDR-puolen koodisäätimet kyllä mun mielestä toimii riittävän hyvin. Eivät tietenkään osu tasan 5 %, 10 %, 15% jne. steppeihin, käsittääkseni ainakin suurinpiirtein osuvat näihin: https://www.lg.com/us/support/products/documents/UHDA Calibration Procedure.pdf Ja pienellä kokeilulla voi katsoa, minkä pykälän säätäminen vaikuttaa mihinkin testikuvaan. Joka tapauksessa jo pelkällä huoltovalikon 2 pisteen säädöllä pääsee mittareiden mukaan melko tarkkaan lopputulokseen. Silmät kertovat sitten aivan muuta. Ja samoilla mittareilla SDR-kuvasta taas saa kelpoa ihan samojen silmienkin mielestä.
Joku siinä on pielessä. Mulla on sama mittari, sama töllö ja softa eikä puske vihreää kalibroituna. Olethan valinnut HDR-kuvatilassa asetuksista sen Medium-asetuksen jonka kalibroit? Se on tulokohtainen ja pitää valita kun TV on HDR-tilassa.
Joo HDR:llä medium, SDR:llä warm2. Mulla on jokunen kymmenen 4K-leffaa hyllyssä. Pitää vähän vertailla niitä ja Blu-ray-versioita keskenään. Toki mahdollisimman keskenään vertailukelpoisia julkaisuja. Eli sellaisia, joissa värimäärittelyt mahdollisimman samanlaiset molemmissa versioissa. Varmaan 2016 ja sitä uudemmat julkaisut todennäköisimmin näitä.
Onhan sulla HDR-tilassakin Normaali väriavaruus? Oletuksena se on muistaakseni Wide mikä on pielessä.
Normaali molemmissa. Nyt tein vertailua HDR- ja SDR-levyjen välillä. Logan ja Dunkirk. Tämmösissä tilanteissa on kiva, että pakkaavat Blu-rayn 4K-levyn kylkeen. PS3 auttaa levyjen vertailussa. Olin väärässä. Valkotasapaino taitaa olla molemmissa hyvin lähelle sama, mutta koska HDR-kuvassa ainakin punainen väri on hailakampi eli kasvot kalpeampia, se antaa vihertävämmän vaikutelman. Pitää tsekkailla värit kuntoon molemmissa tiloissa. E6:n värisäädöt taisi vaan olla jotenkin rikki myös.
Se on rikki ja muistaakseni aiheuttaa artefakteja. Itse en koskaan edes koskenut värisäätöihin koska valkobalanssin säätämällä värit olivat kohtuuhyvin oletuksena. Nyttemmin mulla on SD/HD-kuvalle välissä 3D LUT ja värit ovat spot on.
Joo samasta syystä en itsekään ole aiemmin väreihin koskenut. Mutta katon nyt ainakin kummassa tilassa ne toistuu tarkemmin.
B6:ssa on samaa ilmiötä eli ihonvärit ovat vähemmän punaisia HDR-kuvalla. Näkyy hyvin noissa kuvan parissa mitatussa ihonväripisteessä.
Tähän vielä lisään, että osa koodeista ei osu mihinkään testikuvaan ja ne tuli siksi skipattua. Lisäksi kirkkaamman pään koodien säätö ei tuntunut tekevän mitään, mutta kirkas pää oli joka tapauksessa kunnossa huoltovalikon säätöjen jälkeen. Mittausten perusteella tehtyjen säätöjen jälkeen väriliukua katsomalla näkyi epätasaisuutta siellä täällä ja ikävää raidoittumista aidossa kuvamateriaalissa. Korjasin nämä ihan vaan asettamalla ympärillä olevien mitattujen koodien keskivarvot mittauksessa skipattuihin koodeihin ja raidat hävisivät. Väriliukukin on tasaisen harmaa. Eli kyllä ne HDR-puolen säätimet ovat käyttökelpoisia, mutta ärsyttävän hankalia. Vähän yritin väriasetusten kanssa myös kikkailla, mutta en päässyt vielä mihinkään kunnon lopputulokseen.
Itse tyydyin vain säätämään HDR-valkobalanssin huoltovalikosta mikä toimiikin ihan hyvin. Kun EOTF oli myös ihan kohtalainen niin en jaksanut ruveta pelaamaan koodisivujen kanssa. Aiemmin olin kyllä yrittänyt säätää niiden avulla luminanssin LG:n ohjeiden mukaan ja todennut että ne eivät toimi siihen.
Koska CalMAN Home for LG:llä ei homma tuntunut luonnistuvan kunnolla, niin ostin LightSpace HTL:n, joka ihan eri planeetalta! Ps. Vielä muutaman päivän sen saa hintaan n. 450eur veroineen (150eur halvemmalla kuin sen tuleva hinta) sisältäen ikuisen päivitysoikeuden (tosin kuin CalMAN vain vuoden) ja päivityksen tulevaan ColourSpace versioon.
3D LUT on tehty 4913 pisteen mittauksella ja tuo 1000 pistettä on vain Post-Cal tarkistus. Kyllä se ohjelma niitä testikuvia ruksuttelee ihan omiaan (sisäisillä testikuvilla, ulkoisella testikuvageneraattorilla tai kytkemällä PC:n telkkuun) eli ei tarvitse käsin säädellä värejä kerta toisensa jälkeen LightSpace ohjelma ei ole vaikea käyttää, mutta hetki menee kunnes omaksuu sen säädöt. Jospa ne joku päivä saavat tuon CalMAN AutoCal:n kuntoon, niin sillä ainakin pystyy kuka tahansa kalibroimaan telkkunsa niin SDR/HDR/DV. Yhtään tarkistusta en ole vielä nähnyt miten tuo hoitaa HDR ja DV kalibroinnin, tekijä väittää että hyvin, mutta niin he väittävät myös SDR:n AutoCal:sta ja se on kyllä persiillään!
Oookoo. Eli jos vielä saisi rautalangasta väännettynä . Onko sinulla joku ulkoinen 3D LUT rauta tv:n HDMI:ssä kiinni (mistä kaikki katseltava kuva sisään) vai onko 3D LUT integroituna televisioon? Entä miten olet hoitanut generaattorin, erillinen rauta vai sw tietokoneessa tms.?
(1D ja) 3D LUT olen ladannut televisioon, LG OLED77C9. Testikuvien generointiin löytyy TV:n sisältä iTPG, jota käskyttää CalMAN, LightSpace:n kanssa käytän RPi PGeneratoria, joka toki toimii myös CalMAN:n kanssa vaikkapa 2018 mallien kanssa jossa saa LUT:n ladattua telkkuun. LUT:n uploadaukseen joko CalMAN tai DeviceControl. Ongelma on TV joka ei aina kopioi sitä kaikille tuloille ja siihen ratkaisuna tuulettaa hetkeksi virtajohtoa. Kannattaa lukea AVS:ää niin CalMAN kuin LightSpace kalibrointithreadia, siellä on hyvää perustietoa. CalMAN:n tekninen tuki on surkea, LightSpacella loistava. Ei taida olla paluuta testikuvien käsin pyörittämiseen ja manuaalisen asetusten hieromiseen käsin TV:n menusta. (valkotasapainon tosin olen esisäätänyt käsin huoltovalikosta ja käytän tehtaan 1D LUT:a, LightSpacella tehnyt vain 3D LUT:n, joka sitten korjaa tarvittavat asiat myös valkotasapainossa. Toki saman voi tehdä CalMAN:lla ohittamalla 1D LUT:n, mutta ei pidä sitten painaa full DDC resettiä.) Nämä on siitä kivoja ettei opetteluun mene kauaa vasta-alkajaltakaan (vaikka näin pikaisesti voi kuulostaa hankalalta, mutta sitä se ei ole), ei tarvitse käsin näprätä valkotasapainon ja värien kanssa vaan se sujuu semiautomaattisesti ja lopputulos on ainakin LightSpacella käsintehtyä parempi.