24 kuvaa per sekunti määriteltiin alun alkaen rahan säästösyistä sillä filmi oli kohtuu kallista. 24 fps oli pienin kuva määrä minkä katsottiin esittävän liikkeen kyllin realistiseen esittämiseen. Tätä ennen käsin veivattavissa kameroissa kuvien määrä oli ollut n. 16-17 fps (ja sehän se varsinaiselta pikakelaukselta näyttää). Nykyisenä digitaaliaikana ei ole mitään varsinaista perustetta miksei elokuvissa voisi käyttää suurempaakin kuvamäärä per sekunti. Ihmisen silmä on reilussa 80 vuodessa tottunut näkemään elokuvan 24 fps muodossa joten toki on ymmärrettävää, että uuden totutteluun menee varmastikin aikaa. Henkilökohtaisesti olen hyvin utelias näkemään miltä Hobitti tulee näyttämään ja tähän vielä lisänä, että en ole edes 3D elokuvia koskaan nähnyt. Nykimisen poisjääminen on jokatapauksessa tervetullutta.
Joo näin se taitaa tosiaan olla, että trailerit ja pätkä tuota maisemakuvaa on demottavana. Vähän ihmettelen, ettei tuota SpiderJerusalemin mainitsemaa ennakkopätkää ole tuon jälkeen esitelty muissa yhteyksissä, tai vaikka esimerkiksi nyt elokuvayleisölle. Ehkä studio halua pantata sitä noiden negatiivisten kommenttien vuoksi? Mene ja tiedä.
Se Cinemaconin tekniikkademohan oli sisällöllisesti (värimääritykset, efektit, jne) viimeistelemätön ja tarkoitettu vain siihen tilaisuuteen, joten ei mikään ihme ettei sitä kyseistä pätkää ole muualla nähty.
Mitä minä taas sanoin. No ainakin testasivat omalla vastuulla. Tulipa muuten katsottua tuotantopäiväkirjat läpi, ja varsin lämminhenkistä, leffoja kiinnostavampaa menoahan niissä oli.
Heeeeetkonen... Jotain tuossa nyt mättää. Ainakin osa noista katsojien kommenteista on otettu suoraan alkuvuodesta, jolloin matskua näytettiin ensimmäisen kerran. Ei siis ensi-illasta, joka oli viime viikolla.
Tuossa viitataan huhtikuuhunkin, mutta nuo kommentit ovat ainakin lehden mukaan tuosta viimeviikkoisesta ensi-illasta.
Vastaanotto 48fps:lle tuntuu ainakin Twitterin pohjalta sangen negatiiviselta, elokuva näyttää liian nopealta, lavasteet näyttävät lavasteilta jne. jne. Tuossapa vaikka Huffington Postin artikkeli aiheesta.
Huffington postin jutusta: "There's a scene that takes place in Rivendell in which Gandalf (McKellen) and Galadriel (Cate Blanchett) are having an important conversation near a waterfall -- but all I could do was stare at the waterfall." En ymmärrä, miten tuo voidaan ajatella negatiiviseksi asiaksi. :hitme: Ehkäpä tässäkin on kuitenkin kyse siitä vain, että ihmiset eivät ole tottuneet katsomaan elokuvia 48 fps:nä ja elokuvien tekijä eivät ehkä vielä osaa ottaa tekniikkaa täysin huomioon elokuvia tehdessä. CGI-kohtauksia moitittiin sekä sisätiloja, koska ne näyttävät lavasteilta. Joten ehkäpä ei kannata haukkua tekniikkaa, vaan toteutusta. 48 fps taitaa vaatia enemmän huomiota lavasteisiin sekä cgi:hin. Sama asia, kun cgi alkoi yleistymään: 90% elokuvista olivat ihan kuraa, koska huonoa cgi:tä yritettiin laittaa joka kohtaukseen. (Ja lienee sama vielä nykyäänkin ) Ja, kun 3d tuli, niin jokaisessa 3d-leffassa oli jotain, jota lensi katsojan naamalle. Vasta nyt tuntuu tulevan elokuvia, kuten Prometheus, joissa 3d on todella hienoa ilman ylimääräistä korostusta.
"Happily for fantasy fans with weak stomachs, hardly anyone will actually be able to see The Hobbit in its 48fps glory, because fewer than five per cent of cinemas have the necessary equipment." Onnistuuko Suomessa?
Niin, tuossa edellisessä linkissä oli jopa näytösajat, joista voi takaperoisesti päätellä salit: Tennispalatsi 1, Tennispalatsi 9, Kinopalatsi 1. Ei kovin suuri valikoima, mutta ei kai tuota kukaan ollut muutenkaan menossa katsomaan kuin mahdollisimman suurelta kankaalta?
Tärkeintä olisi, että leffa onnistuisi vakuuttamaan 24fps 2D muodossa. Jos ei toimi näin, niin ei sitä pelasta mitkään HFR 3D jutskat. Ekoja arvosteluja selaillessa vastaanotto vaikuttaa hieman viileähköltä.
Siellä on jokaisella paikkakunnalla käytännössä isoin sali 3D HFR -käytössä ja sitten lisäksi isommissa kaupungeissa myös jokunen pienempi. Ilmeisesti tämän koko tekniikan tulevaisuus on vielä sen verran arvailujen varassa Hobitin jälkeen, että isompaa määrää saleja ei ole kannattanut tässä vaiheessa tuolla varustaa. Samaa kertoo myös tuo HFR -hyväksyttyjen salien pieni määrä muualla maailmassa.
Ehkäpä näinkin. Sain Biorexiltä vastauksen tuohon HFR-saleihin, että kuulemma laitetoimittaja ei ole voinut toimittaa haluttua määrää laitteita, joten osalta paikkakunnista se on jäänyt uupumaan, vaikka Biorexillä itsellään olisi halua ollut varustaa useampikin teatteri. Tiedä sitten onko Finnkinolla ja Biorexillä sama laitetoimittaja vaiko eikö.
Laitetoimittajilla on tosiaan ollut melkoinen hässäkkä. Ruotsissa lähtivät myöhässä liikkelle ja tulos on ehkä 1 sali. Sekin epävarma kaiketi.