[QUOTE="Q";1594071]Saattoi olla havaittavissa jopa hieman "älä-tee-sitä-itse" meininkiä... Tuo kappale on tehty finnfoamista, ja toimii muottina varsinaiselle torvelle jonka kuidutan lasikuidusta tuohon päälle. Tuossa kuvassa on finkkarin päällä jo hiottu kitti. Tuon päälle liimasin vielä folion josta lasikuidun pitäisi irrota hyvin. Ensimmäinen torvi on jo kuivumassa, ja toivottavasti saan tuon muotin ehjänä irti valoksesta. Toiseen tötsään pitää käydä huomenna lisää hartsia, kun arvioin menekin hieman väärin. Pariin kerrokseen meni kuitua noin 4m2, sekä hartsia noin 4kg, jota ostin vain 5kg.[/QUOTE] Aaah, olisihan tuo selvinnyt kun olisin malttanut lukea koko ketjun läpi Mielenkiintoinen projekti, kuvia vaan paljon kun homma etenee!
Pitää laittaa kuvia kun saan jotain edistystä aikaan . Muotti irtosi tosi hyvin; vähän niinkuin purkka tukasta... Oli varmaan mokana se että liimasin folion muottiin. Toisaalta, se ei olisi kestänyt paikoillaan muuten. Kokeilin kaikenlaista, mutta lopulta sahasin muotin kolmeen osaan, kahteen suureen ja yhteen pieneen. Porasin myös torven läpi 2mm terällä reikiä, ja laitoin kompuralla ilmaa muotin ja kuidun väliin. Tämä helpotti irroitusta varmasti jonkin verran kun osat rapsahtivat irti toisistaan. Rapsuttelin teräsharjalla ylimääräiset roskat pois sekä muotista että torvesta, ja laitoin muotin palat urtsilla liimattuna takaisin tötteröön, samalle kohdalle missä ne olivat. Hieman lisää uretaania keskelle, ja paino päälle. Huominen meneekin muotin kunnostuksessa, joten toista torvea pääsen kuiduttamaan vasta ensi viikolla. Toisesta torvesta pitäisi tulla samanlainen kun ensimmäisestä. Uskoisin uretaanin painavan muotin kappaleet tiiviisti torvea vasten ja jämähtävän siihen.
Tulevaisuudessa kannattanee korvata alumiinifolio ruskealla pakkausteipillä. Siihen ei lasikuitu tartu lainkaan. Tuollaiseen pyöreään kappaleeseen teippi olisi aika nopea vetää vaikkapa siinä "sorvissa" pyörittäen. Teippiin mahdollisesti syntyvät pienet kurtut voi silittää varovasti silitysraudalla pois. Jonkin verran tuo pakkausteippi tuurista riippuen ehkä polyesterihartsiin reagoi, mutta teippikerros kuitenkin kestää yhden laminointikerran helposti. Seuraavaa laminoitavaa kappaletta varten voi teipit vaihtaa, jos tuntuu että alkavat pehmetä liikaa hartsin vaikutuksesta.
^Pitää kokeilla teippiä vaikka yläpään torviin. Teen toisen bassotorven vielä noin, niin on valmistettu "stereosti". Hiukan saisi kuitu tarttuakin ettei se lähde vielä märkänä valumaan, ja jämähdä paikoilleen johonkin epämääräiseen muotoon. Haittapuolena tietty irroittamisen hankaluus. ---------------------------------------- Ensimmäinen torvi irrallaan. muotti oli liimaantunut taas kasaan yön aikana, ja kittauksen jälkeen sillä saa valettua toisenkin tuutin mainiosti. Muodossaan tuo kestää hyvin jo kahdella kuitukerroksella, mutta jämäkkyyttä saisi olla mielestäni kuitenkin lisää. Pitänee laittaa kolmas kerros kunhan on toinenkin torvi valettu. Onhan torvia tehty paperistakin, mutta nyt kun tarkoitus olisi toistaa 100-200hz pintaan, herää epäilys alkaako kuitu värisemään ohuesta materiaalipaksuudesta johtuen.
Hienolta näyttää! Itsekin olen kerran erehtynyt käyttämään foliota ja eihän kuitu siitä hyvin irti lähde. Parilla kerroksella laminoidessa muotista irroittaminen pitäisi olla paljon helpompaa kuin useammalla. Seuraavat kerrokset jos laminoisi päivän sisään ensimmäisestä kerroksesta heti muotista irroittamisen jälkeen, niin säästyisi pinnan hiomiselta. Toisaalta sorvissa hiominen ei ole enää niin iso homma.
Sorviin tuon saisi takaisin muotin kanssa, mutta koska poistin muotista akselina toimineen puutangon, ei sitä saisi enää kiinni tai keskitettyä. Ei tuo tosin ole paha hioa irrallaankaan. Lisäkuidutusta teen tuohon ehkä vasta ensi viikonloppuna, viikolla jos jaksaisi kuiduttaa toisenkin torven niin olisi ihan hyvä .
Eilen otin toisen torven pois muotista. Tälläkertaa en säälinyt muottia, vaan sahasin sen pieniin osiin jotka irtosivat helpommin. Hiontaa ja lisäkuitua varmaankin sitten viikonloppuna. Ovatpahan ainakin kuivuneet kunnolla ennen jatkoa.
Kävin eilen lisää hartsia ja mattoa. Otin hartsia tälläkertaa suoraan 10kg pytyn, sekä mattoa 10m^2. Näillä aineksilla luulisin saavani aikaan jo dissetötterötkin. Polyesterikittiä ostin näin alkuun 4kg, pitää käydä lisää jos tarvitsee. Eilen vedin ensimmäiset kitit torvien sisäpintoihin, ja tänään ajattelin vielä hioa ne molemmin puolin. Huomenna olisi tarkoitus laittaa kolmas kerros kuitua ulkopintaan jos vain ehdin. Sisäpintojen puhdistus folion jäljiltä oli hieman tympeää puuhaa. Rapsutin ensin puukolla mitä irti sain, ja tarjoilin tämän jälkeen epäkeskoa karkeudella 60. Loput rippeet, joita oli aika paljon, ajelin irti akkuporan teräsharjalla.
Kuidutin kolmannen kerroksen kuitua torviin. Tämä jäykisti torvia todella paljon, enkä usko että tuohon tarvitsee enää neljättä kerrosta laittaa. Nuo pitää pakkeloida vielä ulkopuoleltakin, joten tämäkin kittikerros tuo vielä oman lisänsä materiaalivahvuuteen. kovinkaan paljoa en ole ehtinyt ajatella ulkonäköä, mutta jotain suunnitelmaa kuitenkin jo on. Kurkun halkaisijan huomasin kasvaneen suunnitellusta 180mm:sta noin 185mm:iin. Tämä pitää vielä vilkaista Hornrespilla, vaikuttaako tuo simussa miten. Todennäköisesti ei mitenkään, mutta katsotaan kuitenkin. Ostamani 4kg kittiä menivät jo. Onneksi. En muista että tämä kitti olisi ollut aiemmin näin jäykkää tavaraa. Jo kovettimen sotkeminen pakkeliin tuotti ongelmia koska tavara oli niin jäykkää. Seuraava harmi tuli levitysvaiheessa; kumilasta oli aivan liian löysä, ja teräslasta ei taipunut pinnanmuodon mukaan varsinkaan kurkussa, ja näin kerrospaksuus jäi suureksi. Luonnollisesti kurkku on myös hankalin paikka hioa, joten... Hyllyssä oli jämät biltsun hienokittipurkista jota kokeilin verrokkina. Tätä tavaraa käyn lisää. Hiomisen määrä vähenee todella paljon kun pakkelin saa levitettyä kumilastalla sopivan ohuena kerroksena. Kolmannen kuitukerroksen jälkeen jo hieman kitattuna: Lisää pakkelia ja reunojen siistintää:
Mitä nyt torvella yleensäkään tavoitellaan? Olisiko vaikkapa parantunutta herkkyyttä, suurempaa suuntaavuutta ja spl-potentiaalin kasvua (torven kurkun mitta 180mm ja elementin koko 12"/~2750mm, jolloin lyhyesti sanottuna torvi 'kuormittaa' elementtiä ja voidaan käyttää merkittävästi suurempia vahvistintehoja ilman elementin pohjaamista = enemmän SPL:ää).. Lukaise vaikka wikipediasta lisää torvien perusteoriaa.
äänellisesti mulle tulee torvista mieleen nämä: katso liitettä megafoni_copy.jpg katso liitettä gramofoni.jpg Mutta voihan se olla että se mieletön suuntaavuus ja herkkyyden kasvatus on hyvä juttu. Toisaalta jotkut valmistajat tekee myös todella vähän suuntaavia juttuja...
aheikkinen toi tuossa yllä esille seikkoja jotka kiinnostavat. Parempiin torvisysteemeihin tunnutaan myös yhdistettävän hyvä dynamiikka sekä tietynlainen tarkkuus ja helppous. Kaupallisiin tuotteisiin verrattuna pitää tietysti muistaa että nyt liikutaan asteikolla diy-mikroauto vs. kisakuntoinen F1-auto. Toinen kiertää radan taatusti nopeammin, mutta se itsetehty voi olla joltain kannalta vähintään yhtä hauska peli. Lisäksi tietysti diy-näkökulma, joka antaa mahdollisuuden kokeilla tätäkin ilman järkyttävää rahallista panostusta. Megafonin äänen tiedän, grammaria en ole koskaan edes kuullut. On ihan jännä miten joihinkin asioihin voi tulla jokin mielleyhtymä jostain. Aivan kuten mielikuva torvikaiuttimen äänestä, tai PA:sta. Molempia on hyvää, huonoa, ja kaikkea siitä väliltä. Kaupallisia ratkaisuja kun katselee, en usko että monikaan maksaa vaadittuja summia rahaa saadakseen (miljoona?)kämppäänsä 20 megafonisoundin . Tekee joo, mutta lähtökohta lienee tällöin jossain määrin erilainen. Sinällään ajatus tuotteen taustalla on kuitenkin sama; halutaan tietynlainen tuote täyttämään tietyt vaatimukset, ja valmistetaan sellainen.
Nostetaan tätäkin välillä. Johan tuosta on pari kuukautta aikaa kun viimeksi tein näille mitään. Kävin viime torstaina ostamassa hiomakoneeseen uudet laakerit, kun tuntui entisillä aina välillä hyytyvän kesken hiomisen. Aika lopussa olivatkin, ja uusilla lakruilla pörisee kone taas kovin innokkaasti. Hiomisessa syntyvä lasikuitupöly on kuitenkin senverran inhottavaa materiaalia, että ajattelin sulkea pinnan, ja lähteä nostamaan valmista pintaa maalin päältä. Kävin kiiltävää sinistä maalia jonka ruiskutin torviin, ja näin samalla torvien virheet maalin peilauksesta. Kittasin ja hioin torvet vielä kerran, ja ruiskutin pintaan sen jälkeen hyllystä löytyneet hiomavärin purkinpohjat. Ostin joskus verstaalle pienen kompuran, joka alkoi pitää aika pahaa ääntä maalatessa. Ei tuollaisella kannattaisi maalaamista kokeillakaan, mutta jaksoihan tuo senverran ilmaa tuottaa että pienillä odotustauoilla sain väriä pintaan. Lopullisesti maalaan nuo vasta tulevana kesänä, jolloin selviää minkä väriset noista sitten lopulta tulee. Nyt oli tärkeintä vain saada kuidun pölyäminen loppumaan. Torven ulkopinta on todella viimeistelemätön koska siitä ei tule tasapintainen, vaan joko käsittelen sen jollain bedlinerilla tai sitten kiveniskumassalla johon ruiskutan maalin päälle. Pahimmat lovet pitää tietysti vielä kittailla piiloon. Eilen ajoin yläjyrsimellä laipat takakammioon, ja kasasin kaiuttimen tänään testikuuntelua varten. Takimmainen levy on 23mm koivuvaneria, jossa 8mm upotus putkelle. Etummainen 45mm koivua, jossa on 10mm upotus putkelle takapuolella, sekä 8mm upotus torven laipalle etupuolella, jonka pohjalla on 15mm upotus elementille. Tuo kotelon putki on 10mm seinämällä olevaa putkea halkaisijaltaan 400mm, jota käytetään esim. laituriponttooneissa. Laipat on puristettu yhteen 5kpl m10 kierrerasseilla. Torvi on liitetty takakammioon 8kpl m8 kuusiokoloruuveilla.
Sain toisenkin torven valmiiksi iltapäivällä. Pystytin jonkinlaisen testisysteemin ja kuuntelin pari tuntia. Nyt pitäisi aloittaa yläpään torvien rakennus, johon liittyen pitäisi päättää käytettävä elementti. Olin aiemmin ajatellut käyttää 18 Soundin ND2080 tai ND2060A driveria. Näistä kaipailisin edelleen jotain ajatuksia, tai ehdotuksia muista sopivista. Tarkoitus on saada vedettyä alaraja jonnekin alle kiloon, sekä toistaa ylhäällä mahdollisimman ylös. Ihan vain paperien perusteella oma suosikki voisi olla tuo 2060A, joka menisi mukavan ylös noin 4-5db vaimennuksella. Tuo tietysti mainitussa xr2064 torvessa, eli diy kuitutötsässä lopputulos voi olla täysin jotain muuta, mut kuitenkin... Behrulla olisi "loudspeaker management" -prossu jolla saisi kai hoidettua jaot sekä ehkä equtustakin, mutta tuohon pitäisi tutustua vielä tarkemmin. Senverran katsoin että tuohon saisi signaalin sisään diginä (aes/ebu), mutta ymmärtääkös tuo nyt eri kieltä mitä cd tai muunnin puhuu (s/pdif). Pitää näitä vielä selvitellä, mutta tarkoitus on pyörittää koko systeemi aktiivisena, sekä hoitaa kaikki signaalinkäsittely diginä. Idea tässä on pitää signaali mahdollisimman pitkään digitaalisena, ja muuntaa se analogiseksi vasta ennen volumesäätöä ( läppäri -> usb - s/pdif muunnin -> prossu (prossun dac) -> volumesäätö -> vahvistimet -> kaiuttimet). 3x urtracurve olisi mukava paketti, mutta hintaa tulee jo tonnin verran, joten nou-tänks tällä kertaa... Ebaysta löysin joskus volumesäätöä varten alpsin 6-kanavaisia potikoita, sekä muistaakseni kokonaisia esivahvistimiakin. Taisipa jossain olla kauko-ohjauskin. Kanavia pitää olla prossussa sekä volumessa kuusi, koska torvien tueksi tulee vielä subit.
On tosiaan mielenkiintoinen projekti. Mielestäni nuo torvet näyttävät tosi hienoilta sinisinä. Jos minullakin joskus herää kiinnostus kaksikanavasetin pystyttämiseen, niin jokin torviviritelmä voisi kyllä olla aika siisti. Tosin. Muun muassa torvien teon DIY-taidotkin pitäisi vielä hankkia...
^Joo, tuo sininen on aika kiva. Tuohon kun yhdistäisi vielä takapuolelle hopean, ja vetäisi rajaan kapean mustan tai valkean raidan... Päälle lakkaa jossa reilusti hilettä seassa... :king: . Kesällä näkee sitten mitä tulee. ----------------------------- S/pdif -> aes/ebu ei olekaan ihan suoraviivainen juttu. Periaatteessa data on samaa, mutta kuitenkaan nuo eivät ole varsinaisesti suunniteltu toimimaan toistensa kanssa. Homma voisi toimia esim. tällaisella, mutta satavarmaa se ei ole. Toinen vaihtoehto olisi laittaa aktiivinen muunnosboksi väliin, mutta hintaa tällaisella oli noin 150. Ei ole tosin tuo neutrikinkaan impedanssimuunnin ihan ilmainen. 50 joutuisi siitäkin köyhtymään. Latasin behrun DCX2496 Ultradrive Pro:n manuaalin, ja tuo tuntuisi olevan ihan tarkoitukseen sopiva laite. Kauko-ohjattavaa volumesäätöäkin löytyisi ebaysta sopivaan hintaan.
Kyllä tuossa voi oikaista aika paljon yksinkertaisemmalla kytkennällä, netin syövereistä löytyy: http://whitefiles.org/b1_s/1_free_guides/fg1mt/pgs/h13f.htm Tuohon osat maksaa noin euron luokkaa, jos ei liittimiä oteta lukuun. Ja tietysti tuon +5V joutuu järjestämään jostain. Tuossa ei ole erotusmuutajaa joka speksien mukaan vaadittaisiin, mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä.
Tämä oli hyvä! kiitos :thumbsup: . Katselin osavarastoani niin osatkin tuohon löytyy suoraan hyllystä. 4049:ä ei ole, mutta 74HC04 löytyy useampikin, samoin kun 1N4148. Minulla piti olla jossain hyvä pieni alumiinikotelokin, johon suunnittelin tekeväni joskus pienen vahvistimen. Ei tullut tehtyä, mutta koteloa en pois heittänyt. Lähdenpä etsimään...