Kerrotko minkälaiset piuhat tuohon Behringerin mikkiin ja UB802:een menee? Omat on tulossa ensi viikolla ja pitäisi hiukan valmistautua piuhoja hankkimalla. Ja vielä kiitokset Zipmanille loistavasta ohjeesta, jonka ansiosta olen tuhlannut taas reilu 100 euroa kaiken maailman turhuuteen. :thumbsup:
Huone on aika pieni ja täynnä tavaraa. Genen 1031:set ovat myös aika suuntaavat kaiuttimet, mikä vaikuttaa varmasti asiaan ainakin diskantin osalta. Huolestuttavaa oli mun mielestä se, että bassotoisto kärsii pääkaiuttimissa pahasti nykyisellä sijoittelulla. Läheltä mitattu vaste näyttää vielä hyvältä, mutta kuuntelupaikalla genet ei toista juurikaan alle 100hz taajuuksia. Vahvistimesta pääkajarit on small ja jakotaajuus subbarille 60hz noissa mittauksissa. Subbari toistaa toisaalta ylemmäs kun pitäisi, joten taajuusvaste koko systeemillä on yllättävän tasainen 20-100hz alueella, lukuunottamatta tota 50hz mustaa aukkoa. 24hz piikki on varmaan suurimmaksi osaksi taustamelua. En kyllä saanut tuollaista piikkiä aikaan nyt kun koitin mitata taustamelua. Ehkä pesukone on ollut päällä kylppärissä. Huone kyllä korostaa voimakkaasti n.20hz ääniä. Esim. subbarin pitäisi olla winisd:n mukaan n.6dB vaimentunut 20hz:llä verrattuna 60hz:iin. No, eipähän tarvi linkwitz korjauksia miettiä.
Ittelläni on emc8000 ja siinä on xlr-uros liitin. Eli tarviit johdon, jossa toisessa päässä xlr-naaras ja toisessa xlr-uros tai 6,3mm jakki.
Nyt muutes löysin vasta tuon dBu moodin. Eli painakaa yläpalkissa olevaa SPL namiskaa, niin saatte oikean moodin päälle. Näkee vähän selvemmin noita käyttämiänne tasoja. Nyt kun noita parempia mikkejä alkaa ilmestyä, niin kokeilkaahan joku myös sitä Quick Sweep mittausta. Siis lähinnä vertailua sen ja pink noisen välillä. Miten paljon peräkkäiset mittaukset ja mittaustavat vaihtelevat? RS:n mittarilla >100Hz pysyy melko samanlaisena kummallakin, mutta sen alle ja etenkin alle 20Hz taajuuksilla qs antaa melko vaihtelevia tuloksia. QS:n sisääntulotaso on voimakkaampi kuin pink noisella, joten kannattaa varmistaa ettei signaali leikkaa (TrueRTA:n oskilloskooppi moodissa), jos tasot on säädetty lähelle leikkausrajaa.
XLR- (uros-naaras)piuhalla mikrofoni kiinni mikseriin, ja mikseristä sitten esm. RCA-xxx riippuen äänikortistasi. RCA kiinni "tape out" liitäntään, ja siitä sitten (todennäköisimmin) 3,5mm plugi- adapterilla signaali äänikorttiin. Tai 6,3mm instrumenttiplugi vaikka "control room" litäntään, ja 6,3mm->3,5mm plugiadapteri. Aluksi kannattanee kokeilla niin että miserin Gain&kanavan Level n. puoleenväliin ja katsoa sopivalla ohjelmalla ettei sisääntulo klippaa. B:n manuaalia eri leveleiden vaikutuksista tape outtiin(monesti ratkaisut mikserikohtaisia) en jaksa lukea, mutta jos tulee onkelmia, niin postaa, tarvittaessa voin lukaista sen manuskan, ja vastaan kyllä kun ehdin. Lisää; ja nimenomaan äänikortin linjasisääntuloon, ei mikrofoniliitäntään.
ub802:ssa on omat ledit, josta näkee jos sen sisääntulo clippaa. Tape-outtiin vaikuttavat mikin oma level ja line in gain, sekä main mix level. Kaikki nämä puolivälissä toimii hyvin terratecin 6 fire lt:llä, jossa line in säädetty maksimiin. Kysyttävää? Ei? Hyvä. :hitme:
Sweepillä tulokset ovat lähes identtisiä pink noisella tehtyhin nähden (average:100), ainakin 20-20khz alueella. Täytyy testailla huomenna noita infraääniä vielä. Keskityin itse vähän korkeampiin taajuuksiin noissa mittauksissa. Mulla on tommonen digitaalinen RS-mittari myös mutta sillä en saanut kyllä kovin järkeviä tuloksia aikaan. Parempia kuitenkin pink noisella.
Mikä ongelma sitten RS:n kanssa oli? Et saanut sillä mitään mittauksia vai ne poikkesivat huomattavasti B:llä tehdyistä? Jos jälkimmäinen, niin sehän on huolestuttavaa. Noihin alle 20Hz taajuuksiin tulee väistämättäkin törmättyä, kun mittailee noita SVS:n subeja...
Siksi kannattaakin napata oscilloskope mode päälle ja laittaa esim. 100Hz siniä sisään generaattorilla ja katsoa leikkautuuko käyrän huiput. Jos pysyy pyöreinä, niin ei huolta.
Kiitos vastauksista kaikille. Sellainen vielä, että kun mikin ja PC:n etäisyys on n. 10 m, niin kannattaako tuo mikseri laittaa mikin vai PC:n lähelle? XLR-piuha on käsittääkseni balansoitua, ja sietäisi paremmin häiriöitä "pitkällä" matkalla? Äänikortti on muuten SB Audigy Platinum, eli siinä on suoraan RCA-Line in.
Käytännössä ei merkitystä noin lyhyillä, mutta yleensähän balansoiduilla vedoilla pitkät ja muut sitten lyhyinä.
Kyllä löytyy korostumaa. Taustamelu ei tähän vaikuta, vaan korostus johtuu siitä, että huone on muodoltaan melko tarkasti neliön mallinen. Tasoa en ole kummemmin kalibroinut, koska en pahemmin luota tohon Vellemanin mittariin... Tuolla ei kai ole suurta merkitystä, koska mitattu testisignaalitaso on yli 20dB suurempi, kuin pohjamelu. Näin olen tehnytkin. Eli säädettäessä pienennän taajusakselin välille 10-200Hz. Sitten vielä tuosta Quick Sweepistä. Peräkkäiset mittaukset saattavat hieman vaihdella, mutta kun ottaa vaikka neljä mittausta peräkkäin ja sen jälkeen laskee niistä keskiarvon (Utilities->Average) niin vaste näyttää lähes täydellisesti kohinalla mitatulta. Ja tuleehan noissa kohinalla mitatuissakin vasteissa hieman vaihtelua peräkkäisissä mittauksissa. Itselleni tuo Quick Sweep on huomattavasti parempi vaihtoehto, ja luulisin, että naapuritkin tykkäävät siitä enemmän.
KMOK, Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen että onko tuo 120 Hz kuoppa boundary effectin aiheuttama eli onko kaiuttimet 70 cm etuseinästä tai pää 70 cm takaseinästä. Kokeile laittaa vaikka jotain patjoja tuon heijastuksen eteen ja kuuntele/mittaa, mitä saat aikaan. Heijastus vaikuttaa nimittäin hyvin voimakkaalta.
Kokeilin uudestaan tänään tota RS:ää ja koitin verrata sitä Behringeriin. Huomasin että RS:llä on huomattavasti huonompi häiriöetäisyys kun Behringerillä ja mittaukset sillä pitää tehdä kovalla tasolla, jos haluaa saada jotain järkevää aikaan. Vertailussa olen käyttänyt samoja äänenpainetasoja molemmilla mikeillä. Mittauset on tehty pink noisella. Oikea kajari, etäisyys 15cm: Behringer RS Koko äänialueen mittauksiin oma RS ei ainakaan sovellu. Keskialueella on paha patti, vaikka sitä on yritetty selvästi tasoitella korjausfilussa. Mittasin myös vasteet subbarilla selvittääkseni miten RS soveltuu subbarin säätämiseen. Behringer_sub RS_sub+korjausfilu Käyrät näyttävät hyvin samanmuotoisilta mutta RS:llä mitattu vaste korostuu etenkin alle 30hz taajuuksilla liikaa. Huomattavaa RS:n vasteessa on myös 50hz kohtaan osuva häiriöpiikki, joka sekoitti mittauksia pahasti matalammilla tasoilla. Vaikka tämä mittaus on tehty yli 80dB absoluuttisella tasolla, näkyy häiriöpiikki silti vielä vaimentuman oikeassa "rinteessä". Koska RS:n korjausfilu korostaa alle 30hz taajuuksia reippaasti, kokeilin mitata myös ilman sitä. RS_sub_ei korjausta Kuten kuvasta näkee vaste on hämmästyttävän samanlainen Behringerin kanssa ilman korjausta. Itse ainakin luotaisin Behringerin vasteeseen myös matalilla taajuuksilla. Sen hyvä suoritus koko äänialueen mittauksessa kertoo jotain mikin laadusta. Behringer on tehty taajuusvastemittauksiin ja RS ymmärtääkseni enemmänkin melumittauksiin. Oma RS antaa silti todella tarkkoja tuloksia matalilla taajuuksilla ILMAN korjausfilua. P.S Noista käyristähän vois tehdä uuden korjausfilun RS:lle ja kokeilla miten se toimii. Oma mittari on tommonen digitaalinen malli. En sitten tiedä miten suuria ovat laaduerot eri yksilöiden välillä, mutta ainakin omasta RS:stä olisi teoriassa mahdollista saada Behringerin veroinen. offtopic: myydään yksi RS yksilöidyllä korjausfilulla varustettuna. Taajuusvaste 10hz-20khz +-1dB
Tässä on muuten juttu DIY mittausmikrofonista, joka on todella edullinen, mutta tarkka. Vaatii kyllä mikkivahvistimen. http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/akustiikka/mikrofoni/mikrofoni.html
Kiitos! Erittäin mielenkiintoista! Onhan varma että tuon RS:n mittaus on tehty 15cm päästä kaiuttimesta? Meinaan vaan että jos tehty kauempaa, niin tuon 5kHz korostuman voisi selittää RS:n mittauskuvion pallomuodolla, eli se ottaisi silloin mukaan huoneen heijastumat. Tehovasteessa näkyy monella kaiuttimella korostumaa tuossa kohtaa. Mutta jos tosiaan molemmat on mitattu läheltä, niin tuohan on silloin erittäin huolestuttavaa! Eihän noihin omiin mittauksiin voi luottaa ollenkaan, tuolla alueella ainakaan. RS:n alapään korjaushan on pääosin tehty kompensoimaan c-painotusta ja vain vähän sen omaa virhettä. Sinun mittaukset osoittaa, että tuota korjausta ei tarvitsisi tehdä olleenkaan! :hitme: Tuo 50Hz häiriö RS:llä on tiedossa, luulin sen itseasiassa johtuvan verkkohurinasta, tiedä sitten mikä on oikea syy. Jos sille kohtaa sattuu vaimentuma vasteessa, niin se kyllä näkyy tuloksissa. Itse olen yrittänyt pitää tason sen verran kovana, että hyötysignaali ylittää taustaäänet vähintään 10dB:llä. Pink noisella mitattaessahan tuo taso ei nouse kuin noin 50dB:iin (ohjelman mukaan), vaikka itse mittarissa lukee noin 80dB. Tuo 50Hz häiriö on pahimmillaan jopa 40-45dB. Oletko ajatellut pistää pystyyn RS:ien kalibrointipalvelua? ps. Onko sulla joku syy pitää tuo asteikko dBu:na? Olisi helpompaa jos laittaisit dB. Painat vaan sitä SPL nappia ylhäällä. Ja Grid in front kannattaa ottaa pois päältä (view valikko).
On tehty 15cm päästä molemmilla. Behringerin suuntakuvio on myös pallo, joten kyllä ero on mikrofonissa. Jos tarkkaan katsoo noita käyriä, niin muutaman desibelin korjausta vain vaatisi RS matalammilla taajuuksilla. Vasemmassa ylälaidassa oleva input level pitäisi kuitenkin näyttää samaa kuin mittari, jos olet kalibroinut sen oikein. Ei oikeestaan. Tässä mittauksessa syy oli lähinnä se että en jaksanut ruveta kalibroimaan molempien mikkien absoluuttisia tasoja oikein, joten ne SPL-lukemat eivät olisi pitäneet paikkaansa kuitenkaan. Tarkoitus oli vaan vertailla käyrien muotoja. Eikös tossa ohjelmassa ollut joku toiminto, jolla käyriä pystyi summailemaan ja ottamaan niistä erotuksia. Mietin vaan että jos ottais erotuksen B:n ja RS:vasteista, niin eikös siinä olisi valmis korjauskäyrä RS:lle? Mulla on noi käyrät vielä nimittäin koneella. Täytyy vielä tutkia tota ohjelmaa kun pääsen himaan.
Selvä juttu. Olisikohan c-painotus unohtunut kokonaan laittaa sinun mittariisi? Pitäisi testata toinenkin RS:n mittari, mieluiten vielä analoginen malli, että päästäisiin varmuuteen tästä. Juu, tämä totta. Itse käyrä vaan ei nouse kuin noin 50dB:iin. Kait se "kokonaisteho" on kuitenkin sen 80dB. Juu en minäkään aina jaksa alkaa kalibroimaan. Helpompi vaan lukea, kun asteikko menee oikeinpäin... Utilities->Differencellä pitäisi minun ymmärtääkseni onnistua. Sum toiminnolla ainakin saa poistettua tuon mikin korjausfilun vaikutuksen, eli tallettaa sen korjausfilun johonkin muistipaikkaan ja sitten vaan haluttu käyrä+korjausfilu on käyrä ilman korjausta. Kyllä muutes itseänikin haluttaisi nyt tilata tuo Behringer... :grr:
Mutta että 25dB korostus?! En oikein jaksa uskoa tuohon, ei tuollaista saa aikaan pelkkä huone. Vahvistimenkin luulisi huutavan leipää yli 100 kertaisen tehontarpeen edessä tuolla taajuudella. Ja mikäs subbari sulla onkaan, kun 11-12Hz:iin asti menee suorana? Veikkaan kyllä että sulla joku mättää mittauksissa ja pahasti. Tarkistahan ettei signaali leikkaa, se voisi auheuttaa tuonne alapäähän tuollaista heittoa.