Tuossa on eräs lyhyt artikkeli akustiikasta jonka tukee käsitystäni siitä että 15-20cm on liian lyhyt matka kaiuttimen taajuusvasteen mittaukseen. Getting back to the sound field in a room (figure 3), the near field is that part of the sound field which exists in the immediate vicinity of a sound source and it is the space where sound is not radiating out in spherical waves. Its extent is usually about equal to the longest dimension of the source but this varies widely depending on the geometry of the source. It may be less than this for low frequencies. The extent of near field is frequency dependent, but in a complex way. It is generally impossible to make meaningful SPL measurements in the near field, except in special cases such as certain loudspeakers which are designed to simulate point sources. The free field exists farther from the source, and is defined as that space where the inverse of the sound square law is obeyed, at least within acceptable limits. Thus in the free field, the SPL will decrease by 6 dB for each doubling of distance from the source. The sounds reflected from the walls are not adding significantly to the measured SPL, and meaningful and repeatable SPL measurements can be made. This is the region where almost all loudspeaker frequency response measurements are carried out. Ekvalisoinnista (en ole varma onko tuo punaisella merkitty faktaa, mutta olen kuullut tuon väitteen useita kertoja aikasemminkin): The term steady state is important. Remember that standing waves are formed by reflections back and forth between parallel surfaces. It therefore takes a little time for these standing waves to build up. The listener to a sound system, however, hears the direct sound from the speaker first, before any reflections take place. This direct sound will not be contaminated by standing waves, and if the loudspeaker has flat free-field response, after equalization, the first sound arriving at the listener will be uniform in response. Only later will the overall response take on the coloration caused by the room itself. It so happens that the ear is particularly sensitive to the first sound it hears, and tends to judge a sounds overall quality by the uniformity of the direct sound. Therefore, even though a large amount of equalization can correct for a very strong maximum or minimum from standing waves, the correction will be applied to the direct sound where it is not needed, and the timbre of the sound may be distorted. For this reason, equalization must be used carefully, and always must be adjusted by listening to the results and not relying exclusively on instruments such as sound level meters to determine flat response.
Ookkei ehkä opin hieman käyttään jo noita. Tässä tuloksia. Subbarin paikan vaihto selvästi vaihtoi kuopan paikkaa, nyt on se 50-100hz hieman hankampi. Aikasemmat mittaukset on roskis kamaa. Äänikortin vaihdoin hyllyssä lojuneeseen SB 5.1 Digitaliin. Levelit pysty nyt laittaan maksimiin toisin kuin Herculeksen Fortissimo III:llä. Pc on vain kovin kovaääninen joten sen osuutta en osaa sanoa. BFD vaimentaa hieman. Optimi kuuntelupaikka olisi noin 30cm oikealle missä nyt istutaan. Se vain ei ole mahdollista siirtää. Subbarille on tasan 2 paikkaa ja tämä on ehkä parempi. Testiä1.png on teini bass boom track 21:llä testattu. Maksimi on bass boom 2:n moonstone. Joo noi on vähän ns turhia, mutta saa niillä ainakin resonointeja pienennettyä. EDIT: Liitetiedostot päivitetty mikki korjauksin testattuihin
Et ole käyttänyt yhdessäkään mittauksessa mikin korjaustiedostoa? Se vaikuttaa melko paljon 10-30Hz alueelle. Laitoin liitteeseen mielestäni hyvän version. Eli lataa tuo sisään ennen kuin alat mittailemaan lisää. Vaste näyttää muuten melko hyvältä. Matalat ovat korostuneet verrattuna 50-100Hz tasoon, mutta se kertoo vain että subbari on melko kovalla. Jos haluat hifistyneemmän toiston, niin laske subbarin tasoa ainakin 5dB ja sitten BFD:llä tasoittelet loput. Peak Holdia EI kannata pitää päällä, koska se voi vääristää hieman tuloksia. Noissa maksimien hauissa se tietysti on ihan kätevä. Averages vaan 50-100 niin se keskiarvottaa vasteen hyvin. Oliko spl kalibroitu, kun mittasit noita maksimeita? Eli laitoit siniä soimaan ja katsoit mittarin lukeman ja ilmoitit ohjelmalle? Korjaustiedoston kanssa tuo on jo yli 115dB, eli melko mukavat lukemat noilla taajuuksilla. Millainen biisi tuo teini bass boom track 21 on? Melko matalaa ja melko matalalle näyttäisi toistavan! Tosin Speed Tradeoff on sulla ollut siinä 80Hz:ssä, eli alemmilla taajuuksilla se ei ole enää kovin tarkka. Tuskin ihan noin matalalle toistaa suorana...
Testailin huvikseni oman NADin bassonohjausta. LFE-kanavaan siis soimaan 20Hz-120Hz kohinaa ja sub-outista rca kiinni koneeseen. Tässä tulos. Häiriöpiikit johtuvat johdosta. Eli LFE-kanava suodattuu samaa tahtia subbarin jakotaajuuden kanssa. Näin se on melkein kaikissa vahvistimissa. Kiinnostaisi tietää mitkä vahvistimet ovat niin viisaita, että osaavat ohjata LFE:n aina kokonaisuudessaan subbarille, riippumatta jakotaajuudesta... Liitteenä sama kohina ajettu kaiuttimien läpi, vähän se näyttää kaipaavan subia vielä... Tässä raita millä voi testailla kyseistä ominaisuutta. edit: Tässä pätkä Titan A.E:n kuuluisasta jääkenttä kohtauksesta. Siis pelkkä lfe-raita. Näköjään siellä tuota materiaalia riittäisi vielä ylikin tuo 120Hz:n. Ei tosin järkevillä tasoilla. edit2: Niin todellakin tuo file ei sisällä taajuuksia kuin 120Hz asti. Ja vahvistimissa ei ole mitään digitaalisia suodattimia estämässä yli 120Hz taajuuksia. Mittailin muutaman leffan lfe-raitaa ja siellä todellakin löytyy myös yli 120Hz taajuuksia, vaikka monessa lähteessä väitetäänkin 120Hz olevan "digital brickwall" (miksausvaiheessa siis tehty), mutta eipäs näin olekaan. 140-150Hz löytyy monista leffoista. Mutta tosiaan jos haluaa kokeilla suodatteleeko vahvistin lfe-raitaa subbarin jakotaajuuden mukaan, niin siihen tuo file on passeli. Kuulemma Sonyn 2000QS ei tee näin, eli lfe menee aina kokonaisena läpi. Joku 970:n omistaja kokeilee nyt myös?
Niin tuo 21:nen on 0-120hz 60sec aikana. Kieltämättä tuo subi on nyt kovalla. Ehkä tuosta kuitenkin hyvä tulee, kun sai tuon 20-40hz alueen nyt haltuun. Laitanpa vielä tuon Quick sweepin. Maksimit oli vain tuolla tietyllä kappaleella testattua. En tiennyt sen olevan noin kovalla, mutta kyllähän kämpässä jo paikat hieman rämisi. En yhtään ennen tajunnut, että noin lujaa olen kuunnellut joskus. Pitää kyllä muistaa naapureita jollain tyynnyttelylahjoilla, koska eivät enään sano päivää.. Onneksi olen taloyhtiön hallituksessa joten saan suoraan valitukset. Niin ja kun saan subin jotenkin kuosiin, on tuon toisen puoli, eli 100hz-20khz saaminen hieman mukavammaksi. Siihen tosin ei auta varmaan kuin kaiuttimien vaihto.
Edelleenkin mic correction file off! Et saa kunnon tuloksia ilman sitä, bassopäässä etenkin tulee heittoa melko paljon. Keskialueella näyttäisi olevan todella pahoja heijastumia. Kämppä on varmaan todella kaikuisa ja kovaseinäinen? Akustointia tuo kaipaa, ei niinkään uusi kaiuttimia.
Wharfedale Emerald 97 (kuva). Hyvä toisto johtuu pienestä ja tukevaseinäisestä huoneesta. Eihän nuo vapaakentässä mene kuin 35Hz (-6dB).
Joo on, en kerennyt mittaamaan uudestaan kun treenit kutsui. Huomenna otan vanhat skeidat pois ja pistän ne korjattuna. Tämän koneen rehaaminen toiseen huoneeseen on aavistuksen tylsää hommaa. Onhan tässä tosiaan betonia 2 seinää ja 1 seinällinen ikkunaa. Lattia on vielä parkettia, joten ei sekään auta. Mulla on puolipaneeli seinässä, mutten laittanut mitää eristettä juoksujen väliin. Olis varmaan kannattanu. Katto on ilmeisesti haltexia. Onneksi muuten tämä on truerta for dummies threadi
Lisää mittauksia on taas tehty ja homma rupee pikkuhiljaa hahmottumaan. Valitettavasti pääkaiuttimet eivät voineet jäädä niille parhaaseen paikkaan, mutta minkäs teet. Olen sen sijaan roudannut subbaria ympäri huonetta ja löysin sille huomattavasti alkuperäistä paremman paikan. Tässä kuva erosta, joka kuuluu selvemmin kuin uskoisi. Vihreä käyrä on alkutilanne ja punaisessa subbari nykyisellä paikalla. Subbarin tason olen säätänyt lähinnä omien mieltymysten mukaan. Vanhassa käyrässä subbari on huomattavasti kovemmalla, vaikkei siltä musiikilla kuulostanutkaan, mikä johtuu isosta vaimentumasta 50hz kohdalla.
Noniin korjasin liitteet tuonne ylös ja nyt on käytetty korjaustiedostoakin. spl:ssä oli subi viivan verran alle puolella,vahvarista +0 ja volumea "tarpeeksi" Olis voinu vielä pistää enemmän mut rajansa pelleilyllä. Taustamelun 30hz on ilmeisesti tuo ns. hiljainen Antec Sonata:n poweri. Mitäs tolla subtestmodel.xls:llä sitte tehdään? Mistä ne korjaukset tulee oikeen. Sain tälläsen aikaan. Pinkki on 1/6 octaavin tuloksin ja sininen1/24.
Heh, ei sillä tehdä mitään kun on TrueRTA. Se on vaan niitä varten ketkä manuaalisesti soittelee sinejä ja sitten listaavat numerot tohon taulukkoon. RTA on paaaljon tarkempi. Ne korjaukset on juuri ne samat, mitä siinä mikin korjaustiedostossa on. Koska mikki ei ole ihan tarkka kaikilla taajuuksilla, niin sillä kompensoidaan sitä. Ne löytyy netistä, esim. SVS:n sivuilta.
Tässähän menee ihan sekasin Olisko suosituksia mitä alan bfd:llä säätään? Voi kun tajuais oktaaveista jotain. Edit: Noniin ensimmäinen erä meikäläiselle, tällähetkellä huone/subi johtaa 5-1 eli phaze-säätö toi jonkinmoista tulosta. Toisaalta toi huonoakin. vihreä 180 astetta, violetti 90, keltainen 0 ja vihreä 135. Selkeä voittaja on kyllä vihreä
Tosiaan sininen/vihreä molemmat hyviä. Melko hyvä vaste on kyllä jo ilmankin BFD:tä. Itse ottaisin hieman pois tuosta 30-40Hz seudulta ja vähän boostia (5-6dB) tuohon kuoppaan. Enempää ei kannata buustata. 95Hz kuoppaa ei kannata boostata. Kuulostaa vaan hassulta. Muuten tuo koko vasteesi laskee kyllä kuin pyllymäki. Olisi hauska kuulla miltä kuulostaa...? edit: Miksi sinulla on L-R in? Mikistä kun et saa kuin toisen kanavan.
Eipä ole tuo L+R ottanut silmään, onkohan sillä vaikutusta? Tuota 50hz kuoppaa ei kyllä saa varmaan millä kuntoon, eilenkin säätelin ja testailin 5h, enkä saanut sitä tuota paremaksi. Joo tuosta äänestä, se on totaalisen erillainen kuin aikaisemmin. Paikka ja phaze vaikuttaa aika paljon. Harmi kun en pysty sijotuksella parantamaan enään tuota. Pakko hankkia se omakotitalo, jotta saa vasteet kohdalleen. Ääni on itseasiassa aika kohdallaa nyt. Sellasia ääniä mitä ennen ei ole kuullut kuuluu ja iskuäänetkin on tiukempia. Kaikua on, mutta ei sitä huomaa kuunneltaessa. Kuuntelupaikka on niin optimi kun voi. Vielä kun tajuais tosta bfd:stä jotain tai lähinnä miten se bandwith toimii. Normaali on 60 niin kuinka isolla alueella se vaikuttaa jos säädän 30hz esim? Kurioseteettia mainittakoon, että mun wharfedalet toisti 30hz asti vaimentumattomana.
Niin se on siis L miinus R, mutta eipä sillä varmaan ole vaikutusta, koska yksi kanava vaan tulee sisään. Siis oletko BFD:llä koettanut saada tuota kuoppaa pois vai sijoituksella? Ei sitä kokonaan varmaan saa pois, mutta mahdollisimman pieneksi kannattaa yrittää. Kauhea korostaminen ei ole hyväksi. Bandwith tarkoittaa kaistanleveyttä. 60/60 tarkoittaa yhtä oktaavia. Eli 30Hz kohdalla 22,5Hz-45Hz. Eli puoli oktaavia alaspäin ja puoli oktaavia ylöspäin. 20/60 tarkoittaa 1/3 oktaavia jne. Oktaavihan on taajuuden kaksinkertaistuminen, 100-200Hz väli on oktaavi, 45-90Hz väli on oktaavi jne. Nuo on siis laskennallisia ja todellisuudessa ne kyllä vaikuttaa laajemmalle, ainakin jos vaimentaa/korostaa monta desibeliä. Siksi kannattaakin suosia melko kapeita korjauksia 20/60 ja alle. Jos on vaan terävä korostus minkä haluaa pois, niin joku 5/60 on hyvä. Kannattaa vähän kokeilla ja katsoa, miten laajalta alueelta signaali vaimenee, helppohan se on RTA:lla nähdä.
En ole bfd:llä vielä säätänyt, testaillut vain miten se vaikuttaa, mutta noissa testeissä ei ole filtereitä käytössä. Paikkaa ettimällä sain korostumia pois, mutta kun tasan 2 paikkaa missä tuo voi olla niin ei paljon auta. Tuossa bfd:ssä on se bandwith 0-180 ja default on 60 Siis jos laitan 20 niin se on sitten 20/60 vai? Jos haluan vaikka 28-42hz alueella nostaa tasoa +5 niin valitsen 35hz frequencyn ja fine (+-10/60) avulla ja +5 gain. En muista oliko siellä suoraan 35hz. Mitäs bandwith silloin? 60 se varmaan ei ole vaan lähempänä sitä 20?
Valitset 32Hz ja finestä +8, eli kun katsot taulukosta, niin silloin se tekee 34.9Hz, gainia laitat esim. +5dB ja bw selviää kokeilulla, joku 15/60 tai 20/60 vois olla hyvä lähtökohta. Laitat korostuksen ja mittaat uudestaan ja katsot miltä vaste näyttää, jos reunat korostuu liikaa, niin kapeammaksi ja jos kuopan pohjalle tulee toinen pieni kumpu, niin sitten leveämmäksi. Ideahan on saada se leveys juuri sen kuopan levyiseksi. Se selviää vain kokeilemalla. Finellä voi myös säätää sitä keskitaajuutta, eli jos se korostus ei satu ekalla kertaa ihan kuopan kohtaan. Ei siellä mitään 0-180 ole? Maksimiarvo on 120/60, eli silloin se on kaksi oktaavia ja minimi on 1/60. Fine on pelkästään -9 - +10, älä sotke mitään 60 siihen.
Noniin korjailtu hieman ja jotain positiivistakin saatu aikaan. noi 41hz alueella on piikki taustamelussakin, joten se voi vähän falskata. Kuinka tarkkaan tuo vaste kannattaa ylensäkkää yrittää saada? Ei tuo enään ihan kauheelta näytä. Vihreä on bfd:llä korjailtu ja punertava ilman filttereitä. Ja 80hz on jakotaajuus.