^Näin, ja tuota Changeling julkaisua jo kauan himonnut mutta hinta kun ei näytä tippuvan..ehkä sama trendi tiedossa Dawn kanssa tiedä häntä vaikka Dawn saanee reilusti suuremman painoksen. Lienee myös aika ruveta myymään Arrow-versioni Dawn of the Dead vaikka en ikinä ajatellutkaan siitä luopua. Edit: Jännää että 2nd Sight voitti tällä kertaa Dawnin UK julkaisu-oikeudet vs varmasti paljon suurempi Arrow..
Limited Edition -julkaisujen kohdalla hinnan putoaminen on tietenkin enemmän poikkeus kuin sääntö johtuen vallitsevista tosiasioista, mitä tulee LTD-julkaisujen (tätä nykyä) lähes olemattomiin painosmääriin. Ja kun LTD:t on myyty loppuun, alkaa tietenkin järjetön trokaus, hintojen hinatessa jossain maan ja taivaan välissä. LTD-julkaisujen kohdalla on myös aina hyvä huomioida fakta, mitä tarkoitetaan, kun julkaisuja myydään "rajoitettu painosmäärä" -nimikkeen alla, se yleensä todellakin myös tarkoittaa sitä, että uutta vastaavaa erää ei standard julkaisua lukuun ottamatta ole loppuunmyynnin jälkiliukkailla enää tarjolla, vaikka miten itkisit. Tosiaan, "Dawn" Arrow -julkaisun pörssinoteeraukset kokenee kovemman luokan inflaation - ellei ole sitä jo tätä kirjoittaessa? - kun Second Sight -julkaisun aamunkoitto valkenee. Onneksi en henkilökohtaisesti tuhlannut killinkiäkään kyseisen kusetuksen alttarille. Sitä tosiaan voi pitää pienenä ihmeenä, että Arrow otti pataansa tuossa pestissä, ja oikeastaan ihan hyvä näin. Niin laadukas sisällöntuottaja kuin Arrow:n mediaimperiumi nykyisellään onkin, lienee hyvä huomioida sekin, millaiseksi liiallinen koko tuon bisneksen sisällä voi yhtiön "tulosvastuun" surullisimmillaan muodostaa. Se on jotain, jota ainakaan näin asiakkaan tulokulmasta ei mielellään tue taloudellisesti jo muutoinkin paikoin totaaliseen välinpitämättömyyteen venyvän riistokapitalismin raivohyödyntämisessä.
Olisi mukava tietää miten hitossa ja mihin hintaan Second Sight onnistui saamaan UK-julkaisuoikeudet kaikkiin kolmeen versioon, ja Rubinstein vielä salli alkuperäisten kameranegatiivien skannauksen julkaisua varten. Edelleen ilmeisesti Rubinstein näyttää keskisormea Pohjois-Amerikan markkinoille. Vaikka aluekoodi ei ole ongelma monille Amerikan mantereellakaan, niin veikkaisin, että suurin osa katselijoista on kuitenkin alue A rajoittuneita. Äijä ei ole vissiin hoksannut, että UHD-levyillä ei ole aluekoodia . Ja jos kaikki menee putkeen, niin julkaisuhan tulee olemaan teknisesti sietämättömän laadukas, kun on tekijämies hoitamassa bittihöyläyksenkin. Ainoa mikä vähän epäilyttää on kuvan rajaus, joka muuten aika hyvässä Ranska UHD-julkaisussa (Argento cut) oli tyritty, vaikka kuvaaja Gornick oli sitäkin valvomassa. Olihan siinä tietenkin ääniraitakin mokattu, kun alkuperäinen mono oli hukattu. Twitter päivityksessä mainitaan "...grading and framing approved by...". *** Hyviä uutisia myös Studio Canalin julkaisuissa, koska näyttää siltä, että ainakin osaa uudemmista on ollut enkoodaamassa David M. Esim. Don't look now.
Voipi olla, että tuo tulee aika nopeasti myymään itsensä loppuun, jos Jenkki markkinoille sitä ei saada, niin sieltä hyökkää varmasti tilaajia myös. Heti, kun tulee ennakkömyyntiin, niin kannattaa kaappaa omansa.
Twin Peaks: From Z to A Uusi Twin Peaks boksi sisältäen kaikki kolme kautta, uusia ekstroja ja ilmeisesti kokeiluluontoisen 4K UHD -levyn, jossa on alkuperäisen sarjan pilotti ja uusimman kauden Osa 8 4K-tarkkuudella. Näyttäisi olen Paramountin julkaisu ja kaikissa kausissa suomi-subit. Kaikki vanhatkin ekstrat on mukana. 4K BLU-RAY UPGRADES Highlighting the visual artistry and sound design of two seminal episodes/parts, a special 4K Blu-ray disc will be included that features a new ultra-high def transfer overseen by David Lynch of both versions of the 1990 Twin Peaks pilot, as well as the "phenomenal" (The New York Times) and "horrifyingly beautiful" (Vulture) Part 8 of A Limited Event Series. https://www.blu-ray.com/news/?id=25606
Spekulointi asiasta starttasi samantien, kun epävirallinen tieto julkaisusta lähti aikoinaan leviämään. Siihen saakkahan 'Rubi' jaksoi öyhöttää peräsuoli pitkänä kaikki sataankaaren värit naamassa, kuinka kameranegojen käytön oikeuksista saatavilla tuloilla (sitten joskus, jos ollenkaan) varmistettaisiin hänen jälkikasvunsa tulevaisuutta tavalla tai toisella. Samaa saatanan paskaa on päästellyt suustaan myös muista omistamistaan lähdemateriaalien oikeuksista milloin missäkin yhteydessä. Tyypillinen itsekeskeinen AHNE kusipää, joka välittää vain yhdestä asiasta, mutta hyvä elokuvakulttuurin ja aivan erityisesti fyysisen formaatin tukijoitten kannalta, että veti pään perseestään edes tässä asiassa. On kuitenkin hyvä muistaa se tosiasia, että juuri em. narsistin asennevamman tähden nyt julkaistavaa kokonaisuutta pidettiin tähän saakka lähes mahdottomana toteuttaa tuollaisenaan.
Paljon odotettu RoboCop saapuu Arrow:lta kahdella eri paketoinnilla varustettuna. SteelBook on kieltämättä tasan niin onnistunut kuin mitä fanit odottivat. Huomion arvoista on myös fakta, että leffan molemmat versiot on jaettu omille levyilleen kuten olisi alun alkaenkin pitänyt jo MGM -julkaisussa.
Juu, ei tätä enää ikinä osteta uudestaan normi Blu-raynä. Hieno se on, mutta en minä sitä lasivitriiniin seinälle ole laittamassa. Katsotaan sitten, kun UHDn hinta putoaa siedettäväksi. Jos se siis läpäisee arvostelijoiden seulan.
RoboCop on loppuvuoden ehkä tärkein Blu-ray julkaisu 80-luvun videoväkivalta klassikkoja tarkasteltaessa, ja samalla (sanomattakin selvää) pakkohankinta. Eikä vähiten, kun huomioi odotukset, jotka Arrow:n tinkimätön kuvanpakkaus jälleen lunastanee suhteessa aiemmassa, vuoden 2014 MGM -julkaisussa vähemmälle huomiolle jääneisiin "nyansseihin", koskien erityisesti ohjaajan version unrated -kohtauksissa useimpien hyvin tiedossa olevia ongelmia. Julkistetut lisämateriaalit ei jätä toivomisen varaa, lukuun ottamatta yli neljän vuoden projektiksi venyneen RoboDoc -dokumentin pois jäämistä julkaisusta, joka kieltämättä olisi istunut painokseen kuin ripsi silmään. RoboCop edustaa niitä harvalukuisia filmauksia, jonka ainutlaatuisuudelle vetää vertoja vain sen ajaton sanoma, huumori ja kyky säilyttää kuvatun kätketty symboliikka katsojasukupolvesta toiseen, mikä jo itsessään antaa kieron syyn ostaa elokuvasta uusi painos toisensa jälkeen.
Hitto, melkein tuon avautumisen jälkeen jo mietin ostamista. Mutta en osta. Tämä on nähty teatterissa, VHS, DVD ja monet muut, taas edellistä paremmat ikarnaatiot. Tuo MGM on himassa ja missään tapauksessa en tuhlaa rahaa johonkin taas parempaan "Blu-rayhin"
Tämä. Robocop on omistettu VHS, DVD ja nyt bluray-formaatissa ja siirron ollessa sama kuin MGM:n 2013 versiossa, ei pelkät uudet ekstrat toimi tarpeeksi isona porkkanana uudelleenhankintaan, kun Robodoc dokkari tulee joka tapauksessa ostettua fyysisenä heti kun mahdollista
itsellä rippuu kuvanlaadullisista eroista jos hankin Arrown julkaisun. MGM jo oli tosin muistaakseni erikoisen hyvä mutta jos siitä vielä parannettavaa löytyisi..
Kuten sanottu: konkreettisimmat kuvanlaadulliset eroavaisuudet suhteessa MGM:n 2014 Blu-ray julkaisuun painottunee ohjaajan version unrated kohtauksiin. Edellä mainitun lisäksi tärkeimmiksi teknisiksi tekijöiksi Arrow -julkaisussa noussee oletusarvoisesti Arrow:n oma värimäärittely, (toivottavasti) MGM -julkaisua korkeampi bittivirta oikeaoppisesti optimoituna sekä ehkä huomionarvoisimpana Arrow:n kuvanpakkaus, joka tuskin jättäne kylmäksi tälläkään kertaa. MGM -julkaisua en henkilökohtaisesti "erikoisen hyväksi" tituleeraisi, vaikka lopputulos edustaakin suurta harppausta vanhempaa MPEG-2 koodekkia hyödyntäviin julkaisuihin. Kyse ei alun alkaenkaan ollut siitä löytyisikö MGM -julkaisun kuvanlaadusta parannettavaa, vaan pikemminkin missä määrin?
^Muuten aika samaa mieltä paitsi että kuvankaappaukset MGM Robocopista ei anna kuvaa liikkuvan kuvan filmirakeesta joka oli mielestäni luonnollista ilman näkyviä kompressiosta johtuvia vaivoja, ja yllättävän hyvää 1980-luvun loppupuolen BD-leffalle.
Kyllä antaa, kun tietää mihin katsoa (näin vain yhtenä esimerkkinä), joskaan en tällä tarkoita asettaa itse asiaa (lue: julkaisun kuvanlaatua) negaatioon. Liikkeessä kuvan elävyys on tietenkin aina sellaista jollaiseksi se on tarkoitettu, mutta se ei toki poissulje yksittäisten kuvakaappausten vahvaa suuntaa-antavuutta itse kuvanlähteen statuksesta, vakkei stillit tie autuuteen tietoa navigoitaessa olekaan. Filmirakeenkin määrä ja koostumus vaihtelee nekin, mitä suurimmassa määrin lähdemateriaalista riippuen. Kuvanpakkauksessa puolestaan heitetään noin 98% materiaalista "roskiin", mutta kuten suuresti arvostamani alan ammattilainen David MacKenzie taannoisessa haastattelussa totesi: "Taika onkin siinä, kuinka jäljelle jäävä 2% saadaan lopulta näyttämään (ei siis vaikuttamaan vaan näyttämään) lopuilta 98%:lta." Aina voi parantaa, ja oikein tuotettuna se välittyy lopputuloksesta.
Niin siis mitä "pöh"? RoboCop (1987) (Nordic Film Group Ab, Oy -julkaisu) lyheni VET:n toimesta 10'48" vanhan videolain ikeessä. Liekö tällä(kään) foorumilla sellaista kasettitelevisiokauden kasvattia, joka ei moista MUKA muistaisi ilman nyt lisättyä linkkiäkin. Omasta kokoelmastakin ko. julkaisu takavuosina löytyi.
No voi hyvänen aika, ei mulle tarvi alkaa perustelemaan jos Robocopin haluaa hankkia jälleen kerran uudelleen, eihän se multa pois ole. Tarkoitin vain, että itse en lähtisi ostamaan samaa elokuvaa omaksi neljättä kertaa (VHS:lle nauhoitin siis elokuvan aikanaan televisiosta kahdesti, kerran leikattuna ja kerran leikkaamattomana, sen jälkeen olen ostanut sen kerran devarina ja kahdesti Blurayna), kun tämän Arrown uuden julkaisun parannukset MGM:n 2013 versioon ovat miltä tahansa kantilta katsottuna parhaassakin tapauksessa kokonaisuuden kannalta lähinnä marginaalisia. Saattaahan se mieli vielä mullakin muuttua, mutta kun rahaa on käytettävissä rajoitetusti, niin yritän mieluummin keskittyä elokuviin, jotka ovat itselleni uusia ja ennennäkemättömiä. Dawn Of The Dead on siinä mielessä poikkeus, että siitä en ole koskaan omistanut muita kuin US Theatrical Cutin ja Second Sightin tulevassa julkaisussa muistaakseni oli peräti kolme eri versiota elokuvasta. Mutta siis ostakoot halukkaat Robocopin ihan rauhassa, itselleni se ei mennyt prioriteettilistan kärkipäähän tällä kertaa. Ehkä sitten kun hinta tippuu, ellei myy loppuun ennen sitä.