Ainakin Cool Shop:n ennakkotilattavien joukkoon ilmestynyt Universal Pictures Cult Classics Limited Edition -sarjan (samaa sarjaa mm. Blue Jean Cop - Farkkukyttä sekä uudelleen julkaisut leffoista Maniac Cop, McBain - Sankareiden aika ja Red Scorpion) uusia tulokkaita, joista ehkä huomionarvoisimpia lienee alla listatut. Tarjolle tulee myös edullisemmat Standard Edition painokset. Alustava julkaisupäivä 28.10.2022. Kaikissa suomenkielinen tekstitys. John Carpenter's Village of the Damned - Kirottu kaupunki (1995) Wes Craven's The People Under the Stairs - Kellariväkeä (1991) Tobe Hooper's The Funhouse - Kummitusjuna (1981)
Arrow Video Announces October Releases Arrow Video has announced its October batch of 4K Blu-ray and Blu-ray releases. They are: The Count Yorga Collection (1970-1971), Two Witches (2021), Videodrome (1983), Take Back the Night (2021), and Gothic Fantastico: Four Italian Tales of Terror.
Ja koska kyseessä on combo, niin isketään tänne: Scream Factory: The Fog 4K Blu-ray Collector's Edition Detailed
Toki on tämä kyllä köyhempi julkaisu jos vertaa tohon jenkki julkaisuun. Mutta kannattaako siitä maksaa sitten enemmän on eri asia. Toki plussaa, että tuli tännekin aluekoodiltaan sopiva julkaisu, no ei tarvii alkaa modailee soitinta tyyliin yhen leffan takia.
Nordic julkaisut useimmiten on, kuten yleisesti hyvin tiedossa. Tosin kaikki on plussaa, mikä Suomessa herran vuonna '22 ylipäätään fyysisenä vielä julkaistaan! Ja aivan erityisesti näin, mitä marginaalituotantoihin ja genre-elokuviin tulee. Henkilökohtaisesti kaipaan lisämateriaalitulvaa vuosi vuodelta vähemmän ja suomenkielistä tekstitystä sitäkin enemmän. Iän myötä useimmat asiat heittää häränpyllyä ja lopussa seisoo enää oleellisin.
Se on kyllä totta, että itsekkään en niitä extroja kaipaile paljoakaan. Ite kerkesin jo sen jenkki version ostaa, mutta säästyypä tosiaan siltä soittimen modaamiselta nyt. Hyvä, että tosiaan tällästä edelleen julkaistaan, kun ei tää mikään kauhea menestys tainnut olla.
Minä en ole koskaan tajunnut tuota lisämateriaalien himoitsemista, siis että metsästetään joku lisämateriaaleiltaan tuhdein julkaisu maapallon toiselta puolelta karmivaan hintaan. Älyttömimmillään tämä menee siihen, että maksetaan leffasta tuplahinta ihan siksi, että saadaan mukana se 2 minuuttia ja 19 sekuntia pitkä pääosanäyttelijän muistelu, kuinka kylmää kuvauspaikalla oli. Hoh hoijaa. Tuohan on jotain IMDB-triviaa. Kyllä se itse elokuva on se juttu.
Mitenköhän noissa yllämainituissa Nordic-julkaisuissa on kuvan ja äänen laita? Ainakin blu-ray.comiin joku on ehtinyt mennä kirjaamaan MPEG-4, BD-25 ja Dolby Digital, mutta onko näistä vielä mitään vahvistusta missään?
En itsekään enään jaksa katsella mitään nykyelokuvien extroja, mutta kyllä hyvin tehdyt dokumentit ja syvähaastattelut 70-, 80- ja miksei 90-luvun elokuvien julkaisuilla ovat todella mielenkiintoista kamaa. Nimenomaan se elokuvan tekemisen prosessi, tuohon aikaan vielä käsityönä tehty duuni, joka monien muuttujien ja sattumien kautta luo lopputuloksen. Mikä oli ohjaajan päätös, mikä tuottajan ja mikä olosuhteiden pakon ja kuvausaikataulun. Ketä yritettiin saada alkujaan mihinkin rooliin, miksi on erilaisia leikkauksia elokuvasta jne. Eihän nämä tietenkään kaikkia kiinnostele, mutta minulle on hyvin tärkeä saada julkaisulla edes jotain elokuvan historiaa ja luomisvaihetta taustoittavaa tietoa. Extrat sementoivat elokuvan tiettyyn aikaan ja paikkaan.
^En enempää voisi olla samaa mieltä. Joissakin elokuvissa ne ekstrat/dokumentit ovat jopa mielenkiintoisempia kuin itse elokuva/elokuvat. Kuten dokumentti Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th Friday 13th, mikä on kokonaisuutena parempi/viihdyttävämpi kuin useat sarjan elokuvista Kun elokuvan ensi-illasta on kulunut aikaa esim 70-,80-,90-luvun leffat. Niin tekijöiden todellinen mielipide elokuvan tekemisestä on ilman pakollista ns. perseen nuolemista. Ei tarvitse enään miellyttää tuotantoyhtiötä, tuottajia, ohjaajia, näyttelijöitä ym. Mitä enemmän ekstroja julkaisussa on, sen parempi. Elokuva itsessään on tietenkin se tärkein asia ja julkaisu mikä on mahdollisimman hyvällä laadulla (kuva, äänet). Jokainen keräilee elokuvia mieltymysten mukaan ja osaksi nämä "metsästäjät" mahdollistavat fyysisen formaatin olemassaolon mahdollisimman laadukkaina julkaisuina.
En minä metsästämistä vastusta. Kunhan kerroin, että itse en sitä ihan hirveästi extrojen takia tee. Niiden itse elokuvien takia saa usein metsästellä ihan tarpeeksi. Kiva olisi esim. saada B-alueen julkaisu Michael Haneken leffasta The Piano Teacher, jossa on Englanninkielinen tekstitys. Ei onnistu. Englanniksi tekstitetyt julkaisut (USA, Kanada ja Taiwan) on A-lukittuja ja B-alueen julkaisuissa (Meksiko, Ranska) ei ole tekstitystä englanniksi. Japanin jukaisu on kaikista ongelmallisin: A lukittu eikä tekstitystä englanniksi. Tällaisessa persetilanteessa on vaikea unelmoida hyvistä ekstroista, sori.
Varmasti noinkin. Toinen näkökulma tuohon on tietenkin se, että tiettyjen tekijöiden todellinen mielipide elokuvan tekemisestä on aina heijastanut näiden näkemyksiä ilman kompromisseja. Erityisen vahvasti se välittyy 60- ja 70-lukujen murroksessa ja inhorealismissa kannuksensa ansainneiden syvissä riveissä, jolloin vanha "studiojärjestelmä" oli jäämässä suuryritysten omistamien elokuvayhtiöiden tuoman uuden aikakauden varjoon. Jos halusi olla todella luova ja kokeellinen ja löytää taiteellisia keinoja kuvastamaan esimerkiksi henkilökohtaisia huolia yhteiskunnan muutoksista, siirtymistä pois luovuudesta ja yksilön saavutuksista kohti suuryritysten kulutusmentaliteettia, piti toimia järjestelmän ulkopuolella konkreettisesti - kuten vaikkapa Coppola perustaessaan alalla jo käsitteeksi muodostuneen legendaarisen American Zoetrope Studion San Franciscoon. Sanomattakin selvää, että perus periaatteiltaan edellä mainittu ei ole kadonnut elokuvamaailmasta mihinkään ja kenties vähiten kaikkia, vaikka väkisin, miellyttämään pyrkivien kierojen Kiina-rahoitteisten "maailman valloitus pyrkimysten" ikeessä, aikana jolloin 50 vuoden takaista todellisuutta elokuvan kehityksessä kyetään hädin tuskin enää mallintamaan edes liitutaululla. Edit. Marginaalista korjausta tuomaan selkeyttä punaiseen lankaan.
Samaa mieltä että joissakin tilanteissa ekstrat ovat tärkeitä, mutta mielestäni 99% eivät ole tärkeitä, ainakin jos youtube yms näyttää niitä. Tietenkin jos minulla olisi rajattomasti aikaa ja rahaa valita julkaisu kuvanlaadun JA ekstrojen mukaan niin valitsisin julkaisun missä eniten ekstroja - jos on varmaa että ekstrat eivät syö bittejä itse kuvalta.
Tosiaan hyvä sinänsä, että esim. harvinaisempaa lisämateriaalia löytyy mm. "tubesta", mutta toisaalta sääli, ettei samaa välttämättä koskaan saada levylle tekijänoikeuksien ym. muotoseikkojen sanelemana. Mieluiten niitä levyltä aina katsoisi.
Vaatimuksemme ovat melkoisesti kasvaneet vuosikymmenten saatossa. 80-luvulla oli "siistiä" kun sai nauhoitettua Indiana Jonesin VHS-nauhalle monoäänellä ja suttuisalla väärällä kuvasommittelua raiskaavalla span & scan kuvasuhteella katsottavaksi 25 tuuman töllöstä. Mistään ekstroista ei ollut tietoakaan. Nykyään leffoja katsotaan usein erinomaisella 2K tai jopa 4K kuvalla lähes aina oikealla kuvasuhteella näyttölaitteella, jonka tuumamäärä voi olla elokuvateatterimainen ääniraidasta puhumattakaan, mutta silti urputuksen aihetta löytyy mielin määrin aluelukituksista tekstityksien ja ekstra-materiaalien puuttumiseen. Mitä seuraavaksi? Vaadimmeko, että elokuvan ohjaaja, jos hengissä vielä on, käy kylässä kahvilla?
Näyttäisi siltä blu-ray com sivuston mukaan, että EMI julkaisee pohjoismaissa lisää näitä "Limited Poster Edition" julkaisuja loppuvuonna. Osa olikin jo täällä raportoidu ja mm. joulukuun julkaisut näyttävät olevan samoja, jotka jo aikaisemmin julkaisiin perusversiona. Ilmeisesti nämä erikoisversiot ovat käyneet hyvin kaupaksi, koska ekojen julkaisujen yhteydessä myyjät kertoivat, että kyseessä on kokeilu, joka voi jatkua jos ottaa tuulta siipien alle. Tässä vielä linkki tuleviin: https://www.blu-ray.com/movies/movies.php?studioid=154&sortby=releasetimestamp
Indicator/Powerhouse Films: The Big Gundown (1966) Official description: "Released the same year as Sergio Leone's The Good, the Bad and the Ugly and Sergio Corbucci's Django, The Big Gundown (La resa di conti) is a classic spaghetti western. Directed by the great Sergio Sollima (Face to Face, Violent City) this brutal film elevated western regular Lee Van Cleef (Ride Lonesome) to his first ever starring role." "When bounty hunter Jonathan Corbett (Van Cleef) is hired to track down a Mexican peasant (Tomas Milian, in a career-defining role) who has been accused of an appalling crime, he is initially outwitted by the wily bandit. However, the relationship between the two men soon takes an unexpected turn and they team up to take on railroad baron Brockton (Walter Barnes)." "With its rousing score by legendary composer Ennio Morricone, and its politically charged screenplay by Sergio Donati (Once Upon a Time in the West) and Franco Solinas (The Battle of Algiers), The Big Gundown has earned its reputation as one of the greatest and most influential Italian westerns." This individually numbered Limited Edition includes three versions of the film – the US theatrical cut, the extended US cut, and the original 110-minute Italian version – along with a fascinating selection of new and archival extra features, a poster, and an 80-page book. Special Features and Technical Specs: • PREVIOUSLY RESTORED IN 2K • Three feature presentations: La resa dei conti (110 mins): the original Italian theatrical version, presented with both Italian and English soundtracks; the original US theatrical version (90 mins); and the extended US cut (95 mins) with scenes added for television broadcast • Original mono audio • Audio commentary with writers and film experts Barry Forshaw and Kim Newman on the Italian theatrical version (2022) • Audio commentary with film historians C Courtney Joyner and Henry Parke on the extended US cut (2013) Spaghetti Western Memories (2012): documentary in which director Sergio Sollima and actor Tomas Milian revisit this much-heralded western • Tomas Milian: Acting on Instinct (2013): the genre-film star revisits The Big Gundown and reveals some of his acting secrets • Stephen Thrower on 'The Big Gundown' (2022): the author and musician on the unique qualities of Sollima's classic • Austin Fisher on 'The Big Gundown' (2022): the author of Radical Frontiers in the Spaghetti Western: Politics, Violence and Popular Italian Cinema situates the film in the wider context of the genre • Isolated music & effects tracks • Original US theatrical trailers • Original Italian theatrical trailer • TV spots • Image galleries: production stills and promotional material • New and improved English subtitles for the deaf and hard-of-hearing • Limited edition exclusive 80-page book with a new essay by Italian cinema expert Roberto Curti, archival interviews with Lee Van Cleef, Tomas Milian, and Sergio Sollima, extracts from the film's promotional materials, an examination of the work of co-screenwriter Franco Solinas, an overview of contemporary critical responses, and full film credits • Limited edition exclusive poster • REGION-B "LOCKED" STREET DATE: DECEMBER 5.
88 Films Announce November Releases They are: Vigilante (1982), Ladies Who Do (1963), Cannibal Holocaust (1980), and Iceman Cometh (1989).
Tarjolla toistaiseksi ainoastaan vuotaneita ennekkokuvia kansista parin yhä tuloaan tekevän 88 Films -julkaisun osalta, joiden joukossa myös Slasher Classics Collection -sarjassa numerolla 50 julkaistava MANIAC (1980).