elokuvateoksen tai minkään muun "taiteellisen" teoksen arvion absoluuttisen arvon määritely asteikolla 1-5 on uskomaton tavoite miksi sinulla olisi se absoluuttinen arvo hanskassa nimim. eat shit, 1000 zillion flies can't be wrong
[ERIC CARTMAN]Whateva! I do what I want![/ERIC CARTMAN] Olet tuossa aivan oikeassa. Mutta muuten niin surullisen pahasti väärässä. Tulkiten IMDB:n kieroutuneita keskiarvoja, Mindhunters kuulunee Rennyn kolmen onnistuneimman leffan joukkoon. Eli odotan suhteellisen paljon tältä leffalta (3-4 tähden toimintajännäri mitä luultavammin).
En minä mitään absoluuttista arvoa peräänkuuluttanutkaan, jos minua edes tarkoitit, vaan väitin että IMDB:n antama likiarvo tuppaa keskimäärin menemään yläkanttiin syystä tai toisesta. Jos sanotaan nyt vaikka Cameron Diazin Radalla-leffa (täysin fiktiivinen esimerkki ) saa täydet viisi tähteä viidestä, niin väitän että suurin osa elokuvia aktiivisesti harrastavista näkee, että arvio on jollain tapaa poskellaan. Sama pätee IMDB:hen. Jos elokuvalistan ykkösenä olisi samainen Radalla-yökötys keskiarvolla 9,2 niin uskonpa että aika moni huomaisi että 'ei se nyt ihan noin ole'. Se miten tämä liittyy Rennyn Mindhuntersiin, jää arvoitukseksi.
Radalla-arvostelu tulee vainoamaan Hohtoa alati, vaikka lehti tekisi huippulaadukasta elokuvajournalismia seuraavat sata vuotta. Ainakin jos se on minusta kiinni.
Liekö sitten jokin tilasto-oikku vai mikä mutta Mindhuntersin keskiarvo on nousemaan päin (ainakin tänään). Nyt se näyttää varsin korkeaa 7.1 arvoa. Kyllä se siitä laskee vielä.
Luin jostakin leffasaitilta, että Renny olisi alkanut kuvaamaan Mindhuntersiin uutta loppua. Myös Kilmerin ja Slaterin osia tultaisiin pidentämään. Kilmer on kuulemma ainakin suostunut re-shotteihin. Hyvä leffa tästä vielä tulee! Ensi kesän suurimpia hittejä!
Enpä usko että tästä kovin suuri hitti kyllä tulee. Jos nyt lipputuloilla saataisiin edes tuotantokulut katettua. Rennyn viimeisimmät elokuvat kun ovat tuottaneet lähes järjestään tappiota. Toivotaan kuitenkin että leffasta tulisi hyvä, ihan Harlinin urankin kannalta.
Jaa niinkö? Jos tarkastellaan vaikka vuodesta 1990 lähtien. 1990 Die Hard2 =Voitollinen 1990 Adventures Of Ford Fairlane=Voitollinen 1993 Cliffhanger=Voitollinen 1995 Cutthroat Island=Katastrofi 1996 Long Kiss Goodnight= Arvio>on mennyt tasoihin kustannuksien kanssa 1999 Deep Blue Se=Voitollinen 2001 Driven=Tappiota 2004 Mindhunters=? Eli yksi katastrofi ja yhdestä tappiota (tosin Drivenistä ja Long Kiss Goodnighista en jaksanut hirveästi box-office tonkia)
Itselläni on ollut sellainen kuva että Rennyn elokuvat ovat olleet pitkälti tappiollisia, ja koska sinä heitit listan jossa on päinvastaista tietoa, niin päätin ottaa asiasta selvää ja tutkia hieman boxofficetilastoja. Seuraavat tilastot ovat Usan lipunmyynnistä ja tiedot sain IMDB:stä. DIE HARD 2 Budjetti: 70 milj. dollaria Tuotto: 118 milj. dollaria = Voitollinen FORD FAIRLANE Budjetti: Ei löytynyt Tuotto: 21 mil. = Todennäköisesti kulut aika tasan tuoton kanssa CLIFFHANGER Budjetti: 65 milj Tuotto: 84 milj = Voittoa CUTTHROAT ISLAND Budjetti: 92 milj. Tuotto: 11 milj !! = Tappiota LONG KISS GOODNIGHT Budjetti: 65 milj. Tuotto: 33 milj. = Tappiota DEEP BLUE SEA Budjetti: 78 milj. Tuotto: 73 milj. = Tappiota DRIVEN Budjetti: 72 milj. Tuotto: 32 milj. = Tappiota Eli aika tappiolliselta tuo Rennyn lista näyttää. Kuluihin on myös lisättävä markkinointikulut jotka ovat isoilla leffoilla luokkaa 20-40 milj. Tietenkin tuottoa tulee muualtakin maailmasta sekä videomyynnistä, mutta yleesä tuotto Usan lippukassoilla on studioille tärkeintä. Lisäksi on huomioitava että joidenkin arvioiden mukaan elokuvan tuottanut studio saa vain noin kolmanneksen lipputuloista.
Poistetaan ensin kaksi varmasti tappiollista leffaa eli cutthroat ja driven ja selvästi voitolliset cliffhanger ja die hard2. Tämän jälkeen otetaan tarkasteluun Deep Blue Sea jonka mainitsit tappiolliseksi. Tuotto jenkeissä 73miljoonaa MUTTA worldwide tulot 165miljoonaa eli yli tuplasti tuotantokustannuksien. Ja en itse usko että esim deep bluen mainostukseen olisi käytetty 20-40miljoonaa dollaria, löytyykö sinulta jotain faktaa väitteesi perään? Ja en ymmärrä väitettäsi että Usan lippukassojen tulo olisi muka tärkeintä? Eiköhän ne studiopomot nauti muistakin kuin dollareista. Ja yleensä nuo domestic tulot voidaan kertoa 2-3 jotta päästään maailmanlaajuiseen box-office kassaan. Eli jos Long kiss goodnight lasketaan samalla kaavalla niin 33milj*2 =66milj ja 33*3=99milj. Siitä en tosin tiedä että kuinka suuri osa lipputuloista tulee studioille takaisin. Ja sitten kun soppaan lisätään vielä vuokraukset ja nykyisin dvd-myynnit niin summa onkin yllättävän iso. Jatketaan esimerkkejä. Die Hard 2 : Budjetti 71m$ tulot jenkeissä 117m$ ja worldwide 237m$ ja imdb:n mukaan vuokratulot 67miljoonaa!! Eli soveltaen korkeamman asteen matematiikkaa> 237+67=304 miljoonaa ja tässä ei ole mukana vielä tv-myynnistä tai dvd-myynnistä tulleita rahoja joita ei saa todellakaan unohtaa. Edit. En jaksanut enempää tällä kertaa kaivaa tietoa
Keskityin enemmänkin juuri noihin jenkkimarkkinoihin, jossa Rennyn elokuvat ovat tuottaneet pääosin tappiota teatterikierroksellaan. Ei se ainakaan paranna ohjaajan mainetta jos jenkeissä tehdyt elokuvat ovat jatkuvasti tappiollisia juuri jenkkimarkkinoilla. Vaikka loppupeleissä elokuva meneekin worldwide tuoton ja videomyynnin takia voitolliseksi, tähän voi kulua aikaa useita kuukausia/vuosia ja studiopomot ovat tunnetusti kärsimättömiä. Olet kyllä oikeassa että Deep blue sea ja Long kiss goodnight todennäköisesti ovat voitollisia maailmanlaajuisilla tuloilla mitattuna. Kun tutkii esim. boxofficemojo.com sivuston tilastoja leffojen markkinointikuluista niin tuo 20-40 milj. tuntuu olevan aika yleinen summa jo kohtuu budjetinkin elokuvilla. Juuri tuollakin sivustolla on esiintynyt arvioita siitä että studiot saavat vain 1/3 lipputuloista. Jos näin on, niin Deep blue sea menee worldwide tuloillakin ja hyvällä videomyynnilläkin tappiolliseksi. Itsekin vähän kyllä epäilen tuota 1/3 tulomäärää, sen verran pieneltä se tuntuu. Ja ei minulla ole mitään Rennyä vastaan vaikka tässä kaivankin negatiivisia asioita hänen elokuvistaan. Kyllähän ne Driveniä lukuunottamatta ovat olleet vähintään katsottavia. Edit: Tuolta boxofficemojo sivulta löytyikin maininta siitä että studiot saavat noin 55% lipputuloista, joten kyllä tuo Deep blue sea näyttäisi worldwide tuloilla jäävän juuri voitolle, Long kiss goodnight sensijaan ei.
Näytti olleen Mindhuntersin arvostelu uusimmassa Hohto-lehdessä. Kolme tähteä oli saanut ja ilmestyspäivämääräksi ilmoittivat 26. maaliskuuta...
Finnkinon sivujen mukaan ensi-ilta olisi 4. kesäkuuta. Alunperinhän sen piti ilmestyä Suomessa juuri maaliskuussa, mutta ilmeisesti sitä on siirretty koska Amerikan ensi-iltakin siirtyi kesäkuulle.
Kiinnostavaa sinänsä jos yksi syy viivästymiseen on ylempänä mainitut uudelleenkuvaukset, niin mistä versiosta arvostelu sitten oikein on tehty.