Ja siis oikea ongelmahan on se, että 3D:tä käytetään vain lisäkikkana jotta katsojia voitaisiin rahastaa enemmän. 3D toimii hyvin, kun sitä käytetään asianmukaisessa leffassa asianmukaisesti, eikä vaan sen takia että lipputulot kasvanee Kaikki on varmasti nähneet näitä katsojien tökkimisleffoja, etenkin kauhugenreistä. Onneksi tuo laatu on parantunut jonkin verran alkuajoista, mutta silti tällaista gimmick-meininkiä on havaittavissa liikaa.
3D kuollut! Tai ainakin näin olisi luullut kun kirjoitteli lehdet/netti että uusinta Pirates-leffaa katsottiin suhteella 70-30 normaalina 2D versiona. http://www.movieline.com/2011/05/yo...-of-the-caribbean-on-stranger-tides-in-3d.php
Tai sitten porukka ei vaan viitsi maksaa potentiaalisesti paskasta leffasta yhtään enempää kuin on "pakko"? ...no hyvä alku ainakin. Se kituu jo!
Järkiinsä tullut. Ainakin tämä Finkinon käyttämä tekniikka on kyllä niin onneton, että henkilökohtaisesti en kertaakaan enää tule sellaisiin elokuviin lippuja ostamaan. Passiivitekniikka tuntuu ainakin yhden ulkomailla katsellun museon elokuvateatterin näytöksen perusteella toimivan paljon paremmin, liike ei nykinyt niin suuuuunnattomasti kuin aktiivilasi-toteutuksella. Yllättäen televisiodenkin aktiivilasi 3d-toteutukset tuntuvat lyhyen kokeilun jälkeen toimivan noin 30x paremmin kuin Finnkinon elokuvateatteri-toteutukset. Ainakain omassa Samsungissani Eurosport 3d kanavan tennismatsit näyttivät liiketoistoltaan paljon paremmilta kuin elokuvat Finnkinon teattereissa. Ainakin sen 3 min ajan kuin urheilua jaksoin katsella.
En vielä lähtisi kaduille kolmiulokkeisen hirviön kuolemaa juhlimaan...Ihan jo tämänkin takia: http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/nyt-se-on-varmaa---titanic-3dna-2012/art-1288390306335.html
Eivät toimi suomalaisissa teattereissa, koska perustuvat polarisaatioon. Suomessahan on käytössä aktiivisuljinlasit. Mikäli aktiivisuljinlaseista kehitettäisiin samanlainen, ei siitä olisi varsinaisesti hyötyä kuvan laadulle; kirkkautta ja väritoistoa ei noilla pysty parantamaan ja cross-bleeding ongelmia olisi luvassa ihan entiseen tapaan (väärän silmän kuvan vuotaminen väärälle silmälle puutteellisen lasien tahdistuksen vuoksi). Hyvä kannanotto sinänsä, vaikkei yksin välttämättä riitäkään pyyhkimään dollarin kuvia Cameronin ja Spielbergin silmistä.
No tämä ketjuhan tosiaan käsittelee Finnkinon teattereita, joissa on nuo aktiivilasit käytössä, mutta ei Finnkinolla sentään (ihan) koko Suomen elokuvateatterimonopolia ole. Bio Rexin teattereissa (Espoo, Vantaa, Hämeenlinna ym.) nimittäin käytetään passiivilaseja 3D-elokuvissa. Nekin ovat suomalaisia teattereita Suomessa.
Onko varmasti näin? Mä kävin just viikko sitten Bio Rexissä Espoon Sellossa ja mun mielestä oli samanlaiset aktiivilasit kuin Finnkinollakin.
No itse kävin talvella tuolla SelloRexissä katsomassa Tron Legacyn 3D:nä ja ne lasit ainakin olivat passiiviset, eivätkä sellaiset kuin Finnkinolla. Tiedä sitten onko niillä eri saleissa erilaisia laseja?
Itse ainakin koen nuo lasit tekniikan heikoksi lenkiksi. Ainakin minulla väsyy silmät ja etenkin nenä tuossa noin puolentoista tunnin aikana. Veljeni jolla on silmälasit valittaa asiasta vielä enemmän. Lisäksi minulla tulee joskus laseihin heijastuksia takaapäin esim. hätäuloskäyntien valot ja muita vaaleita pintoja. Nuo lasit pitäisi olla kevyemmät ja paremmin muotoillut. Olen myös miettinyt lähinnä veljeni kantilta (ja oman vanhenemisen) että olisiko noita laseja mahdollisuus varustaa vahvuuksilla. Siis siten että silmälaseja käyttävät pystyisi ostamaan tuollaiset omakseen esim. optikolta vahvuuksin varustettuina. Jossain ole myös lukenut että on kehitteillä ilman laseja toimiva 3D joka olisi tietysti optimaalinen tilanne. Onko tästä mitään uutisia tiedossa?
Samaa mieltä, kyllä näiden ainut toimiva konsepti tulevaisuudessa on juurikin kotiteatterikäyttö. Teattereiden laseissa myös ikävän paljon toimintahäiriöitä ja NAARMUJA. Itse kaksi 3D-leffaa Finnkinossa katselleena täytyy vain todeta: ei enää koskaan.
Sellossa on tosiaan käytössä kahta eri tekniikkaa, ilmeisesti salikohtaisesti. Ykkös-salissa on aktiivilasit, kun taas kolmos-salissa punavihreät passiivilasit. Muista saleista ei havaintoja. Jos joku on muissa saleissa käynyt niin laittakaapa tähän ketjuun tiedot kumpia laseja siinä salissa on. Noi punavihreät on nimittäin niin paljon huonommat että voisi niitä yrittää välttää tulevaisuudessa. Onhan ne vähän kevyemmät mitä aktiivilasit, mutta ovat ilmeisen halvalla tehtyjä. Linssien reunojen leikkaus/hionta on nimittäin sen verran huonoa laatua että se heijastaa kohtuuttomasti valoa. Tästä syystä näkökentän rajassa on jatkuvaa pientä liikettä, mikä yllättävän ärsyttävää.