Aina pitää päästä rakentelee kaikkee uutta ja nyt tuo väliaikanen laatikko saa lähteä nurkasta johonkin silmänkantamattomiin..... Eli eli oon hieman simuloinu WinISD:llä erilaisia vaihtoehtoja, kuten kahta samanlaista putkea noille cerwin vega hed12 suljettuja ajattelin siis. Mut vaatisit vaan niin pirun isot kotelot:OI et sais qtc:n 0.7 joten heitin ne ajatukset romukoppaan ja rupesin kattelee uusia suunnitelmia. Silmääni osui CSS:n Trio12 joka vaikuttaa aika pätevältä elementiltä tuossa 12" luokassa eikä hintakaan ole paha. Miksei tämä elementti ole niin yleinen plazan käyttäjillä(liian uusi elementtikö)? Pitkä iskuinen ja suht pieneen koteloonkin saa menemään, eipä nyt kummiskaa mitään 120dB paineita saada mut eikai millään 12"? Onko tässä nyt sit koira haudattuna vai onko niin uus? No kummiski itseäni kiinnostaa tämä ja simuloidessa em. elemttiä ni rupes kauhistuttaa ilma virtaukset jotka ovat aika isot ainakin 4" putkella. JOten kysyisin nyt enemmän tietäviltä et minkälainen kotelo olisi hyvä? Refleksiä oon suunnitellu koska ois leffoilla hyvä päästä vähän alemmaksikin, mutta toisaalta suljettukkin ois varmaan aika hyvä koska tulee paljon kuunneltua musiikkia....Olisi tarkoitus tehä nyt SE subbari jota ei tarviis lähtee päivittelee ainakaan 4-5 vuoteen(ellei nälkä kasva syödessä). Pudjetti ois aikalailla se 250 elementille joka rajaa aika paljon mahollisuuksia(ko?). (LasseS:lle eipä taida olla varaa ainakaan nyt lähtee kokeilee dipoleita) Edittiä: voisin käyttää silmiänikin:OI. Täällähän on jo juttua ja oon itekin sinne kirjotellu... Meni näköjään vähä ohi....https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=82283
Kerta ei tullu mitään komenttia ni tilasin sit ton CSS:n trio 12 ja oon mallinnellu sille sit vähän koteloo joka ois n. 90 l, alla kuvaa josta näkee minkä laista oon suunnitellu (vähän sekava). Ois kiva kuulla jos ois jotain parantamisen varaa tuissa tai refleksiputken sijoituksessa jonka oon ajatellu suuntaavani alaspäin... Eli kaikki parannus ehdotukset otettais vastaan:thumbsup:
Eiköhän se 3-4 litraa ole aika lähellä totuutta. Eikä sitä muutenkaan litran tarkkuudella kannata laskea, kaikkien tukirakenteiden yms. tarkka vaikutus hankala laskea, samoin lämpötila yms. vaikuttaa refleksiviritykseen +/-10%... Onko etu- ja takalevyyn tulossamitään tukia? Isot levypinnat tukematta, huolimatta siitä, että koivulevy ja MDF yhdessä, molemmat melko pehmoisia.
Oon aina ajatellu et ne just PITÄÄ laskea niin tarkasti ku vaan voi, mut eikai siitä haittaakaa ole En oo suunnitellu laittavani tukia etu- tai takalevyyn koska ajattelin et se 48mm riittäs. Mutta, jos meinaat että vois antaa periks ni eipä se venettä kaada jos niihin tuet kyhäilis... Onko noitten tukien muodolla väliä et minkälaiset reijät/aukot niihin kannattais tehä? Mites sit toi refleksiputki onko sillä teoreettisesti mitään väliä et mistä päin koteloa se tulee ulos?
Nyt kävi sit niin ku oon aina pelänny, elementti pohjas ku ei oo subsonic suotimia käytössä:weep:. Onneks ei kauheen lujalla ollu ja heti sain väännettyä volumen nolliin.... Joten halpaa subsonic suodinta oisin tarvitsemassa, ehkä itekin osaisin kolvailla tommosen jos tietäs osat.. Joten oisko kellään heittää mitään ideaa halvasta suotimesta?
2 asteen ylipäästösuodin. Muutama vastus ja konkka, joku opari TL07x, NE5532, pikku poweri. http://www.beis.de/Elektronik/Filter/ActiveHPFilter.html Oletko varma, että pohjasi? Ettei vain vahvistin tai signaali leikannut jossain matkalla? CSS:stä kyse siis??
Miltä se signaalin tai vahvistimen leikkautuminen sit kuulostaa? Kaikki se tapahtu nii nopeesti et en heti ees tajunnu mistä on kyse, refleksin omaisesti vaan käänsin volan nolliin ja tämä tapahtu M.J This Is It documentissa ajassa 1.04.40 muistaakseni. CV ainakin lepattaa niin julmetusti tossa kohtaa, ja ne taitaa olla pohjaamattomia malleja, ni ajattelin et oisko se sit pohjannu? AV vahvistin om marantz sr 6003 ja subin pääte on behrun A500 ja niitten välissä on behrun cx3400 jossa signaali vahvistettu sisään menossa 6dB:tä ja ulostulossa 6dB:tä.... Oiskohan se sit ollu leikkautumista ku en oo ikinä kuullu miltä se kuulostaa(kait) Joo siis CSS TRIO 12 on kyseessä
Mikä on opari? En kyllä tajunnu tuosta sivustosta mitään joten taitaa olla helpompi vaan ostaa se suodin....:hitme: Eikös tää kävis http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=83
Joo, voi olla helpompi ostaa tuo. Tuolla hoituu tarvittaessa se gainin vahvistuskin, jos ei muuta syytä sille cx3400:lle välissä. Leikkautuminen kuulostaa aikalailla samalle kuin pohjaaminen. Jännite loppuu, syntyy säröä, korkeampia taajuuksia siis mukana. Varmaankin se pääte sillattuna? Sekin pieni mahdollisuus, että siellä (ylivirta)rajoitukset leikkaa viritystaajuudella virran maistuessa elementille.
Ei sillä kyllä muuta virkaa oo.. pääte ei oo sillattu koska ei kestä 4 Ohm kuormaa, kait? Oiskohan se signaali sit laikannu?, kumpi on vaarallisempaa elementille signaalin leikkautuminen vai pohjaaminen, veikkaisin et pohjaaminen... Eli ostan siis tollasen reckhorn b-2:sen
Tarkennetaas tätä vähän, eli elementti (TRIO12) oli tossa cerwin vega:n kotelossa joka on 236 litraa ja viritys siinä 20 Hz paikkeilla.:OI
Tässä ois muutama kuva mitä oon hommaillu tätä projektia varten.... Css Trio12 4" Aeroport 2 kpl 26*800*1500 tummakovapuu levyä ja tietenkin sit joitain nippeleitä myös kuten koneruuveja, lyöntimuttereita, tiivistenauhaa, ruuveja ym. ym... Listalta puuttuu vielä tuo Reckhorn B-2 tai S-1, en oo vielä päättäny kumman otan... Kotelon rakentaminen alkaa ens perjantaina ku meen taas jkl:ään jossa on kaikki sirkkelit sun muut tarvittavat työkalut mitä kotelon teossa tarvii... En ajatellu käyttää ruuveja ollenkaan vaan ihan liima ja puutappi liitoksilla mennään ni ei tarvii rueta käyttää pakkelia tai muita tasotteita, eikä tarvii pinnalle laittaa ku jotain vahaa tai vastaavaa. Enkä sitäkään oo päättäny et millä vahalla sen päällystäs vaiko eka petsi esim alle ja niinpäin pois...
Karmeen näköstä tollanen jämäpaloista tehty liimalevy. Olisit mielummin vaikka ostanut mäntylevyä ja petsannut, olisit saanut ainakin täyspitkillä soiroilla.
Jotkut tykkää, jotkut ei.... Tuo levy on mahonkia joskin kaikki palat ei ole sydänpuuta ja näin ollen paljon kovempaa puuta, kuin joku lehdossa suurella vuosikasvulla kasvanu mänty. Lyhyistä paloista tehty liimalevy oikein tehtynä on lujempitekoisempi kuin pitkistä soiroista ja näin ollen ei esiinny lävyjen kieroutumista yms.
Osaakos joku sanoo et voiko tosta trio 12:sta ottaa ton kumilärpäkkeen pois et ei tarttis tehä niin syvää upotusta... Enää ei tarttis tehä ku elementille upotus ja asennusreikä sekä laittaa kansi paikoilleen ja kehittää jotkut jalat ku refleksiputki on suunnattuna lattiaan Pintaan päätin laittaa mahongin väristä osmo vahaa, jahka kotelo on kokonaan valmis. Projekti kuvia tulee ku pääsen treelle... Niijoo tartteekos näinkin ison kotelon sisään laittaa jotain kennolevyä, vai jääkö hyödyttömäks?
Niin ja yleensäkin tuollaisen kovemman puulajin kosteuseläminen tahtoo olla vähäisempää, kuin suht. pehmeällä puulla (esim. männyllä). Ulkonäöstä (sormijatkettua liimalevyä siis tarkoitan, itsessäänhän Mahonki on kaunista ) itse en nyt niin hirveästi tykkää, mutta voisihan tuo tietenkin rumempaakin olla. Mutta joo, nää on niitä makuasioita ja niistähän ei voikkaan kuin tapella...
Kysyit: Osaakos joku sanoo et voiko tosta trio 12:sta ottaa ton kumilärpäkkeen pois et ei tarttis tehä niin syvää upotusta... Vastaan: (sorry, quotet meni enkä jaksa fiksaa) Jos tiivistettä tarkoitat, niin voi kunhan muistat korvata sen toisella tiivisteellä. Vuotoilmiö on muuten enemmän kuin todennäköinen - vaikkei suljettu kotelo olisikaan. -K
Joo otin sen kyllä irti mut laitoin sen sit heti takaisin. Kyllä mulla ois ollu siihen toista tiivistenauhaa sit... Kotelo on valmis ja vähän päässy jo testaileekin, mut siitä huomenna sit lisää ja kaikesta muustakin... Kotelo on kyllä MUN mielestä :love:, vaikka ei ookkaan vielä osmoo päällä.
Elikkäs kotelo on melkein valmis, enään puuttuu vaha pinnasta ja se on siinä. Rakentelusta hieman. Eli hankin kotelo materiaaliksi mahonki liimapuulevyä. Oli tarkoitus sahata levyt kotona pienellä pöytäsirkkelillä (BOSCH), mutta levyjen hintavuuden takia ajattelin käydä sahauttamassa ihan liikkäässä ni ei tuu mitään virheitä (ainahan niitä voi tulla). Liitokset tein puutappi ja liima kompolla ja se onnistuikin ihan mukavasti vaikka olikin vähän mutkia matkassa. Kaikki siis ihan käsipelillä ilman mitään CNC? koneita käyttäen. Taka levyä liimatessa laitoin huolimattomasti puristimen ja puristuspuun paikoilleen ja niinhän siinä sit kävi et puristin pamahtaa nenään ja levy päähän, tntu samalta ku joku tekis näin :hitme:. Teki kipeää ai ai, mut onneks ei nenä murtunu tai käyny muuta pahaa.. Takas asiaan. Refleksiputken upotuksen tein Dremelillä ja siinä on näköjään sillä jyrsin terällä väliä et kumpaan suuntaan sitä lähtee pyörittää (Ei ollu sitä jyrsin telinettä vai mikä se on, vaan ihan se mukana tuleva laitos..) ja niihän siinäki sit kävi et siitä upotus reijästä tuli vähän liian iso, ihan siis muutaman millin. Tupla levytykseen ja tukeen käytin HDF:ää, ja lisäksi tein pienen rimoituksen yli jäävistä mohonkilevyn paloista. Elementin upotukseen käytin bilteman yläjyrsintä, ettekä arvaa mitä kävi. No määpä vi..u kerron, siitä meni korkeuden kiristin ja jyrsiessä upotusta se pudotti terää kokoajan alemmas ja alemmas:OI, onneks sit huomasin tarpeeks ajoissa, ja biltemaan hakee uus kone. Sillä se sit onnistu ihan huvin vaikka tulikin vähän liian syvä upotus, mut onni onnettomuudessa ja siitä tuli itseasiassa paljon parempi kuin et elementin ois jättäny pinnan kans tasalle. Jalat tein liimapalkista 92mm x 92mm joka on sitä PEHMEETÄ mäntyä ja porasin niitten pohjaan 20mm reiät et sain niihin upotettua jatkomutterit, joten sain siihen sit tommoset säädettävät jalat ja niiden korkeudeks tuli tommoset 80mm eihän ne nätit oo mut saa nyt mennä jahka keksin paremmat. Tietenkin riippuu minkä näköset niistä sit saa ku laittaa mahongin väristä osmoo päälle... "Pienten" vastoinkäymisten myötä sain sen kummiski valmiiks ja oon kyllä aika tyytyväinen kotelon ulkonäköön... Että tämmöstä... Jaksaakohan tätä kukaan lukee?