Uuden television osto.

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana KILLPATRICK, 04.03.2020.

  1. Palle Ååkke

    Palle Ååkke Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    14.09.2020
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kyllä siinä minusta on enemmän mustaa sen yhden pikselin ympärillä jos pikselin koko on sama ja näytön pinta-ala...
     
  2. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 659
    Saadut tykkäykset:
    137
    Tuo väite nyt on aika raflaava...
    Tietysti rakoja on enemmän, mutta ne ovat niin pieniä, että ne eivät erotu. 4K tapauksessa on vaikeata screeniltä erottaa enää pikseleita, kun ovat niin kiinni toisissaan. Vaikka läheltä katsoisi. Jos yksi pikseli täyttäisi koko screenin, niin eihän sellaisella tee mitään.
    Käyttökelpoisuushan näissä asioissa on se pointti.:)
    Tuo objektien sahalaitaisuus oli todella inhottavaa aiemmin, nyt siitä ei käytännössä ole jälkeakään 4K materiaalissa.
    Ensimmäisissä videotykeissä screendoor ilmiö oli aivan kauhea, pääsin aikanaan katsomaan sellaista Stadin Uudenmaankadulla. Ei todellakaan tehnyt mieli ostaa sellaista-tykin heittämä kuva oli täynnä postimerkin kokoisia neliöitä-hieman liioitellen! Neliöissä mustat reunat.
     
  3. IlkkaP

    IlkkaP Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 065
    Saadut tykkäykset:
    281
    Itse en pysty näkemään että 8K sisältöä tulisi merkittävissä määrin ainakaan 5 vuoteen. Ja sitten jos joskus tulee, ovat tämän päivän 8K televisiot auttamattomasti vanhentuneet.
     
    KILLPATRICK, jmo ja Snäckby tykkäävät tästä.
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 338
    Saadut tykkäykset:
    1 397
    Onneksi olkoon uudesta töllöstä! :) Mielestäni oikein hyvin perusteltu hankinta ja noin sen pitäisikin aina mennä, että kukin valitsee itselleen sen parhaimman teknologian eikä suoraan muiden hypetyksen perusteella tee valintaa. :)

    Pieni kommentti tuosta Dolby Visionista.

    Mielestäni sen kanssa mennään useasti vähän harhaan, kun sitä verrataan HDR10:aan tai HDR10+:aan. Monissa testeissä noita verrataan keskenään kuvanlaadun ja kirkkauden osalta. Yleensä yleisessä laadussa ei ole mitään eroa ja joissakin testeissä HDR voi olla ihan silmin nähden kirkkaampi. Noiden teknologioiden välillä ei kuitenkaan ole kyse siitä, kumpi voi tarjota parempaa kirkkautta.

    Kyse on siitä, että Dolby Vision määrittää itse algoritmit sille, miten tone mäppäys (eli sanottakoon suomeksi vaikka elokuvassa määritetyn kirkkauden sovittaminen telkun mahdollistamaan kirkkauteen) tapahtuu, kun taas HDR10 jättää sen täysin television valmistajan vastuulle. HDR10+ on myös Dolby Visionin kaltainen, mutta paljon vähemmän käytetty.

    Dolby Visionilla kuva on jokaisessa telkussa mahdollisimman samanlainen ja se tekee pienemmän kirkkauden telkuissa tone mäppäyksen yleisesti paljon paremmin kuin televisiovalmistajien omat algoritmit eli HDR10.

    Eli normaalin HDR10:n kohdalla kuvan kirkkaus on täysin kiinni siitä, miten valmistaja on algoritmin televisioon tehnyt. Jotkut telkut tekevät tone mäppäyksen paremmin kuin toiset. Mitä suurempi television oma maksimikirkkaus on, sitä helpommaksi tone mäppäyksen tekeminen tapahtuu.

    Monet televisiot valitettavasti eivät ihan täydellisesti tuossa onnistu. Sen vuoksi monet ihmiset käyttävät panan soittimia tai muuta keinoa, jotta saavat televisiota paremman tone mäppäyksen aikaiseksi. Dolby Visionin kohdalla tuota ei tarvitse miettiä, vaan algoritmit tietävät television maksimikirkkauden ja sen perusteella tone mäppäys tehdään aina oikein. Eli puhki palaneita kohtia, tukkoista tummaa tai liian matalaa yleiskirkkautta ei pitäisi Dolby Visionin kanssa näkyä missään telkussa. (Tähän pieni disclaimeri siitä, että toki tuohon vaikuttaa television yleinen kuvanlaatu eli sen puitteissa liikutaan. Mutta ihan sama on myös tavallisella HDR10:llä.)

    Eli Dolby Vision (ja myös HDR10+) tekee loppukäyttäjälle tuon asian helpommaksi, kun hänen ei tarvitse miettiä sitä, millä kirkkaudella UHD on masteroitu ja näyttääkö oma telkku HDR-kuvan hyvin. Dolby Vision (ja HDR10+) tekevät nuo kaikki automaattisesti ja kuvan pitäisi aina olla niin hyvä, mihin telkku pystyy. (Laitetaan tuohon "pitäisi", koska ainahan tuokin voidaan sössiä leffan masteroinnissa yms.)
     
    JaLe ja terppa666 tykkäävät tästä.
  5. IlkkaP

    IlkkaP Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 065
    Saadut tykkäykset:
    281
    HDR10 sisältää vain yhdet metadatat (tone mäppäyksen) koko elokuvalle.

    HDR10+ ja Dolby Vision sisältävät metadatan (tone mäppäyksen) ruutukohtaisesti. Molemmat ovat alaspäin yhteensopiva, eli myös HDR10 metadata voidaan sisällyttää tallenteeseen, jos toisto- tai näyttölaite ei tue HDR10+ tai Dolby Vision metadataa.

    Elokuvan masterointi pitää olla tehty HDR10+:lla tai Dolby Visionilla, että se voidaan esittää ko. menetelmällä.

    Dolby Vision on niin selvä markkinajohtaja masteroinnissa, että HDR10+ taitaa kuolla markkinoilta pois.
     
    Snäckby ja nepa tykkäävät tästä.
  6. Snäckby

    Snäckby Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    137
    HDR10 on Samsungin tekele ja patentoimaton kun taas Visionin käyttö maksaa reilut 2 egua per töllö. Lisäksi töllön ja masteroinnin on täytettävä Dolbyn vaatimukset ja sitä valvotaan. DV pystyy 12-bittiin eli tarvittaisiin HDR12+ jota tuskin tulee.
    Yksikään tykki ei vielä pysty tukemaan DV:tä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2021
  7. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    608
    Let's review the advantages of Dolby Vision and then discuss each one:

    1.) 12 bit versus 10 bit for HDR10
    2.) Tone Mapping
    3.) Dynamic, scene by scene or frame by frame metadata
    4.) ICTCP chroma sub-sampling

    The advantage of 1.) (above) at present is moot because there are no 12 bit display panels.

    The advantage of 2.) is that whenever a larger color volume is displayed in the space of a smaller color volume, a very bright or a very dark scene will cause some of the data points to go out of bounds (clipped). Color volume in this case refers to chroma and luminance. Tone mapping attempts to avoid this problem by remapping the out of bounds values to be within the boundaries of the smaller color volume. This correction is contained within the enhancement layer metadata on UHD Blu-ray disks. The enhancement layer is not passed with streaming titles. A TV that already supports the largest color volume does not benefit from remapping to a smaller volume. The OLED panels do not support the largest color volumes, limited by both the luminance and chroma they can output, therefore they are the prime beneficiaries of DV tone mapping. In a DV licensed tv, the CMU (content management unit) decodes the enhancement layer to extract and decode the tone mapping data. A non-DV tv tone maps by the manufacturer's design and does not use the enhancement layer metadata. A tv with or without DV that has the largest color volume has the least to gain from tone mapping. These would be the LED tvs. If you see a notable improvement in the playback experience in DV titles (as intended) compared to HDR10 titles, your tv probably has a smaller color volume. If the DV title appears darker, this is most likely caused by DV tone mapping on an OLED since it is the only HDR tv type capable of displaying all the way to pure black while keeping some detail. The LED screen cannot display all the way to black as there is a minimum brightness level required to display the darkest details, that is higher than OLED. The brightest details could be darker as well on OLED, since HDR titles are typically mastered on monitors that exceed the brightness that OLED can support. Darkening the highlights through tone mapping is the process to retain highlight detail that would otherwise be clipped. HDR10 is just DV without the enhancement layer metadata.

    3.) is just 2.(above) performed on a scene by scene or frame by frame basis instead of globally. It is the feature that has been copied by HDR10+ that now does the same thing on competitive non-DV sets.

    4.) ICTCP has near constant luminance, which improves chroma subsampling versus YCBCR.[12] ICTCP also improves hue linearity compared with YCBCR, which helps with compression performance and color volume mapping.[13] When combined with adaptive reshaping ICTCP
    can improve compression performance by 10%.[14] For CIEDE2000 color quantization errors, 10-bit ICTCP would be equivalent to 11.5 bit YCBCR,[2] that is why Delta IPT standard was introduced as ITU-R Rec. BT.2124[15] and is already used in Calman. Luminance constancy is improved with ICTCP, which has a luminance relationship of 0.998 between the luma and encoded brightness while YCBCR has a luminance relationship of 0.819.[2] An improved constant luminance is an advantage for color processing operations such as chroma subsampling and gamut mapping where only the color difference information is changed. @ https://www.avsforum.com/threads/dolby-vision-or-not.3164921/

    ^ Tuossa mielestäni myös ihan hyviä pointteja.
     
    JaLe ja nepa tykkäävät tästä.
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 338
    Saadut tykkäykset:
    1 397
    Tähän liittyen pari kohtaa tuosta tone mäppäyksestä voisin nostaa tekstistä esille.

    1. A non-DV tv tone maps by the manufacturer's design and does not use the enhancement layer metadata.
    2. In a DV licensed tv, the CMU (content management unit) decodes the enhancement layer to extract and decode the tone mapping data


    Ykköskohdan lauseen "A non-DV tv tone maps by the manufacturer's design" kertoo juuri siitä, että tone mäppäys on valmistajan suunnittelema, jos ei ole DV:tä eli siis HDR10-tapauksessa. Ja lopputuloksia on nähty monenlaisia.

    Kakkoskohdan teksti kertoo, että CMU on juuri se DV:n määrittelemä tapa tehdä tone mäppäys ja menee jokaisessa DV-laitteessa samalla tavalla.

    Noin ainakin itse ymmärrän.
     
    JaLe tykkää tästä.
  9. JaLe

    JaLe Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.04.2001
    Viestejä:
    1 559
    Saadut tykkäykset:
    76
    HDR10+ on Samsungin tekele jota hallinoidaan nykyään HDR10+ Alliancen kautta.
    Minä taasen olen ymmärtänyt että HDR10+ kykenee teknologian puolesta tarvittaessa jopa 16-bittiin asti. Tällä hetkellä vain 10-bit käytössä.

    Lisenssimaksu on kumallakin. Tosiaan tuo 2-3€ per TV Dolby Visionilla. HDR10+:lla on vuosittainen summa, oliskohan ollut 10k€/$.

    Joka tapauksessa tuo DV:n lisenssi tulee TV valmistajalle melko kalliiksi, tai no mikä nyt sitten on iso summa isoille firmoille.
    Esim. Samsung joka valmistaa yli 40 miljoonaa televisiota per vuosi, jos jokainen tukisi DV:tä niin kyllä maksu olisi jo ihan kohtuullinen.
     
  10. nugent

    nugent Vakiokasvo

    Liittynyt:
    23.10.2008
    Viestejä:
    999
    Saadut tykkäykset:
    220
    Luuletko, että se jää valmistajan piikkiin ? Vai siirtyisikö sittenkin kuluttajahintoihin ?
     
  11. JaLe

    JaLe Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.04.2001
    Viestejä:
    1 559
    Saadut tykkäykset:
    76
    Tottakai se siirtyy kuluttajahintaan. Mutta isot firmat ei näe asiaa noin yksinkertaisesti. Tulot ja menot on eri listauksia kirjanpidossa.
    Tulo sarakkeeseen halutaan isoja lukuja. 2-3€ per tv ei tuossa paljoa vaikuta. Mutta jos saadaan meno sarakkeen 100M€ menoerä pois niin se on kova juttu. Ei sitä tietenkään Samsungin tapauksessa pois saada kun sitä ei ole, mutta sinne ei haluta lisätä moista summaa.

    Sekä toki he haluavat promota omaa keksintöään ennemmin kuin kilpailijan vastaavaa.

    Toisaalta DV:n 12-bit on vähän niin ja näin kun ei ole 12-bit TV:itä olemassa.
    Eikä näitä taida olla ihan heti tulossa, kun kuluttajat on "huijattu" resoluution huumaan. 8K 10bit on huikeaa, no kun ei ole. Minä ottaisin ennemmin 4K 12bit laitteen.
     
  12. nugent

    nugent Vakiokasvo

    Liittynyt:
    23.10.2008
    Viestejä:
    999
    Saadut tykkäykset:
    220
    Vähän menee höpöhöpöksi. Saadaanhan sinne tulopuolellekin lisää se abaut 200 miljoonaa kun laitetaan tv:n hintaan lisää 4-6€. Ei ne sen takia myymättä jää. Samsungilla sitä hintaa tuntuu olevan ihan tarpeeksi ilman DV:täkin.
     
    JaLe tykkää tästä.
  13. Boxer

    Boxer Vakiokasvo

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    752
    Saadut tykkäykset:
    108
    Kuluttaja-lehdessä 7/2021 oli kansainvälisen ICRT:n televisiotesti, jonka varsinaisena tekijänä lienee saksalainen Stiftung Warentest. LG: n televisiot menestyivät hyvin, OLED-mallit (OLED65G6LA, LG OLED55GX6LA, OLED48C14,15 ja 16) olivat kokoluokkien testivoittajia, ja yllättäen myös "Hyvä ostos" -maininnan saaneet olivat kaikki LG:n televisioita. Paras alle 600 euron televisio oli sekin LG, eli 55UP8000; 700 eurolla saa yhtä hyvän 65-tuumaisen , LG65UN8000. Pelkkää kuvanlaatua arvioiden OLED-televisiot olivat parhaita.
    https://avplus.fi/kuluttaja-lehti-testasi-televisiot-lg-putsasi-poydan-kaikissa-kategorioissa/
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2021
  14. JaLe

    JaLe Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.04.2001
    Viestejä:
    1 559
    Saadut tykkäykset:
    76
    No myönnetään että ehkä vähän alkoi menemään turhaksi pilkunviilaamiseksi:)
    Annetaan firmojen tehdä rahoillaan mitä haluaa.

    Mutta tuskin Samsung ihan heti on hyppäämässä DV-kelkkaan, valitettavasti, ehkä sitten kun HDR10+ alkaa kuolemaan pois ja kun näyttöjen kirkkaudet ylittää tuon 4000nit.
    12-bittinen DV on speksattu 10000nit kirkkauden mukaan, tähän taitaa olla vielä matkaa.

    Oma kiistelynsä on sitten se että onko 12-bit DV julkaisuja vielä olemassa lainkaan. Mutta tätä aihetta tarvittaessa tuolla julkaisujen puolella.
     
  15. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Se voi olla niinkin ja ehkä todennäköisesti onkin, että Samsung menettää sen rojaltimaksun verran myyntiä koko ajan kilpaileville merkeille (joilla DV on tarjota). Joku periaatteellinen VHS-BETA-vääntöhän siellä taustalla täytyy olla.
     
  16. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 335
    Saadut tykkäykset:
    77
    Jossain vaiheessa joku keksii tehdä konvertterin DV->HDR10+. Mitään teknistä estettä ei pitäisi olla.
     
  17. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 878
    Saadut tykkäykset:
    525
    Paitti ettei se konvertointi niin helppoa noitten välillä taida olla, kuin luulet.

    T: Vesku
     
  18. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
  19. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    4 026
    Saadut tykkäykset:
    354
    Täällä kehutaan:
    https://www.techradar.com/reviews/tcl-x925-mini-led-8k-tv
    Yleensä Euroopassa myytävät TCL:t ovat olleet kuraa, minkä takia itse suhtaudun edelleen vähän skeptisesti. Toivottavasti tulee Rtingsin testiin.
     
  20. Boxer

    Boxer Vakiokasvo

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    752
    Saadut tykkäykset:
    108
    Hmmm... Rtings on kanadalainen...