Denon arvostelussa en olisi halunnut nähdä yhtään enempää juttua subjektiivisesti koetusta äänenlaadusta. Ominaisuuksien, toimintojen ja käytettävyyden saralla on itseäni huomattavasti enemmän kiinnostavia seikkoja kuin subjektiivisten ja triviaalien vahvistimelle ominaisten äänenlaadullisten seikkojen kohdalla. Muutenkin AV-vahvistimien kohdalla tehdyt säädöt, käytetyt äänitilat, vahvistimen mahdollistamat sisään tulevat ja kaiuttimille lähtevät äänisignaalit yms. merkkaavat niin paljon enemmän äänentoiston lopputulokseen kuin vahvistimeen yleisessä keskustelussa liitetty mystinen soundi, että juuri Teittisen käyttämä näkökulma on mielestäni hyvin perusteltu. Jos on vahvistin ostoksilla niin mielestäni fiksu tapa on lähteä liikkeelle ominaisuus, käytettävyys ja äänisignaalipohjalta ja edetä sitten koekäyttöön omassa tilassaan. Vasta huoneeseen sopivien ja omien mieltymysten mukaisten säätöjen teon jälkeen on mielestäni mahdollista miettiä vahvistimen äänen hankalammin määriteltäviä puolia. Koska omat säädöt eivät joka tapauksessa tule vastaamaan toimittajan tekemiä niin panostaminen soundin kuvailuun on suht lyhyessä jutussa epäolennaista.
Olisikohan jutun pituus ollut kuusi sivua eli ei sitä kovin lyhyeksi voi kutsua. Jos jostain halutaan lähtä karsimaan, niin screenshoteista. IMO ne ovat liian suuria ja niitä yksinkertaisesti on liian paljon. Toki on kiva nähdä, mitä kaikkea laitteella voi kuvaruudulta tehdä, mutta tällasessa testissa yksi kuva ei vastaa sitä tuhatta sanaa.
Pure direct-tilassa tietääkseni selviää aivan helposti se mihin laite ÄÄNISIGNAALIN VAHVISTIMENA pystyy. Se onkin kokonaan toinen juttu mitä miljoonilla säädöillä äänen sen lisäksi tehdään ja asia on todellakin erilainen eri merkkien välillä koska säätötoimet kai ovat erilaiset joka merkillä.
Höh. Täydellisenä offtopiccina ketjuun, niin olen ollut siinä käsityksessä että sinua kiinnostaa enemmän se mihin laitteet ÄÄNISIGNAALIN MUOKKAIMENA pystyvät. Ja sitäpaitsi, eikös näissä av-vahvistimissa kannata kytkeä (vaikka) se cd-soitin niihin multi-channel in liittimiin jolloin se signaali pysynee "koko matkan" analogisena?
On aina mukava lukea "hauskojen" anonyymien nettiprofeettojen suoraa henkilökohtaista nälvimistä (ei, minä en ole Eronen, sain oman osuuteni jo hieman aikaisemmin). Se auttaa ymmärtämään, että lukijoita on monenlaisia ja heidän painavat mielipiteensä kannattaa ottaa vakavissaan kun miettii, mitä lehteen seuraavaksi kannattaisi laittaa.
OT Uskoisin, että jos audioholicin uusien incarnaatioiden tunnukset Hifimaailman foorumilla kestäisivät edes hetken, niin Eronen ei saisi näin "kauheaa" kohtelua. Tai osaltaan tuskaa voisi lievittää Genelecin lähteminen mukaan esimerkiksi Hifimaailman välissä jaettavan mainoslehtisen voimin.:king: Jo saisi Hifimaailma ja postilaitos kiitosta kun ilosanomaa jaettaisiin ympäri Suomenniemen. OT
Olkaa toki hyvä. Omakaan kuulolaitteeni ei ole aina täysin optimisäädöissä, joten ajattelin tiedustella tämänkin vaihto-vaihto-vaihto-vaihtoehdon mahdollisuutta hintaluokassaan. Muistanpa tässä muutama vuosi takaperin, ajalta ennen Hifimaailman moderaattoriutta ja neljän deleten kauluslaattoja, miten kyseinen kirjoittaja kertoili foorumilla kuinka Velodyne DD-18:sta ei lähtenyt tarpeeksi painetta hänen opiskelija(?)boksiinsa.Joten tässä samalla ikäänkuin tiedusteltiin DSP Geneleccien koekuuntelunaikaisten voimakkuuksien olemisesta yleisesti ns. "terveenä" pidetyillä desibelilukemilla.
Genejen merkkivalo vilkkui hyvin kohtuullisella voimakkuudella. Tärkeämpää on toki ruotia sitä, että testaaja ei taaskaan ymmärtänyt mistään mitään. Ei, minun ei pitäisi kirjoittaa mitänä tälläistä vaan niellä kaikki, mitä meistä sanotaan. Sorry, olen ihminen ja otan nokkiini jatkuvasta v-tuilusta. Hyvää jatkoa.
Ei toki kannata liian helpolla nokkiinsa ottaa. Maverickilla on metrin kokoinen Genelec kyltti otsassaan sitä voi jo vähän huvittuneena ihmetellä mitä siitä suunnasta kuuluu kun joku pikkasen kritisoi suurta G:tä.
Paljonko tämä oli keskimääräisenä äänenpainetasona kuuntelupaikalla? Älkäämme keskittykö tähän, sir. Anteeksi että olen olemassa, mutta niin olen minäkin.Tulisin kernaasti keskustelemaan hienolle palstallenne mitä rakentavimpaan sävyyn, jos se olisi teknisesti ja poliittisesti mahdollista. :love: Älkää menkö, pyydän. Mutta jos teidän kuitenkin on mentävä, turvallista matkaa. Ja muistakaa varoa palstalla epäilyttäviä nimimerkkejä.Täysi moderaattoripäivystys 24/7 ja uusien käyttäjien automaattinen bannaus olisi syytä saattaa voimaan, sisarpalstan AWACS (=Audioholic Warning And Control System) on tehnyt kuluneen viikon aikana lukuisia havaintoja ko. häiriköstä P-Savon ilmatilassa....
Jos tuotetta testaa kaksi henkilöä, molemmat kertovat, että puhti loppuu vähän kesken, onko jotenkin täysin mahdotonta ajatella, että tämä voisi pitää paikkaansa? Melkein väittäisin, että yli 80% testatuista skobeista on sellaisia joissa, puhti loppuu tavalla tai toisella kesken jos kyseessä on suuri tila tai hieman suuremmat äänenpaineet.
Jos yleensä narinaa 10" -subbarien tai yleensä juuri minkään heiveröisenkään jalustakaiuttimen passopaineitten riittämisestä ei tule, ja kokoisekseen ankaraa luukutusta sietäväksi tiedetyn Genen subbarin kohdalla tulee, herää kysymys, rääkättiinkö Geneä teknomusiikilla ja jääasteroidilla "hieman" kovempaa kuin satunnaista normi 5" kottaraisenpönttöä.Joita löytyy HM:n historiikista jo passon osaltakin liput liehuen selvinneinä lukuisia yksilöitä. Jos siis Genen 10" subbarin kapasiteetti ei riittänyt teknolle, ei se voi riittää missään tähän asti testatussa taivaaseen kehutussa pikkukaiuttimessakaan.Eronen's Techno&Dance Corner testatkoon 10 -osaisessa juttusarjassa samoilla painetasoilla & jumputusnäytteillä uudelleen kaikki tähän asti HM:ssä testatut kaiuttimet, niin niidenkin passopään todellinen surkeus kaikessa paineettomuudessaan selviää lukijoille.
Näin omaan ulkomuistiin nojaten, väittäisin, että varmaan 80% testatuista subbareista sanotaan, että potkut loppuu kesken. Sama pätee oikeastaan kaikkiin jalustamalleihin, joiden bassotoisto todetaan vajaaksi. Suoraan sanottuna mulle ei nyt tule mieleen kun se yks Genesubbari, jonka testitulos oli about tasoa "riittää lähes mihin vaan". Ehkä sä luet eri artikkeleita?
Uusimmassa lehdessä kyllä ihmetytti tuo Tymphany LATin testi, jonka sisältö oli luokkaa "kerronpas että tällainenkin on olemassa". Mittauksista ja testeistäkin sanottiin pari lausetta, mutta mitään mittauksia ei ollut nähtävillä ja kokemuksetkin rajoittuivat yhdestä kotelotyypistä saatuihin pikaisiin arvioihin, jotka kuitattiin parilla lauseella. :OI edit: ja itsekin tosiaan kaipaisin av-vahvistintenkin kanssa tarkempaa analyysiä äänestä. Ja etenkin myös stereotoistossa. Itseänikin jäi häiritsemään hieman tuo Denonin testi, joka oli kyllä muuten erittäin hyvä paketti. Toisaalta kiinnostukseni laitetta kohtaan heräsi, ja jos olisin miljonääri hakisin laitteen tuon artikkelin perusteella testiin
Milloin sanotaan, milloin ei sanota. Välillä on pienienkin purkkien passotoisto hintaluokassaan mitä ihanin, vajavaisuuksista ei puhuta mitään.Välillä heittäydytään hyvinkin kriittisiksi, kuten nyt. "Vaikka naapurirakennuksesta asti tultiin kuulemaan testisessiota, todellisen Techno -musiikin käänteisiin KOVALLA äänenpaineella potkun etsintä ei tuota tälläkään tulosta.Täysin riittämätön paska. Viimeistään LFE +20 dBFS@2,7 Hz:n jääasteroidi -kohtaus uusimmasta Revenge of Teletappies -animaatiosta Himoksen Kesoilille kuuluvalla äänenpaineella romuttaa kaiken suojapiirin ledin syttyessä." Olen kyllä aikeissa siirtyä EM:n tilaajaksi. P.S. Historian hämäristä muistan, että G:n subutin on Sauraman paikallaollessa antanut valomerkkejä ennenkin. Näin kävi mm. Hifi -lehden kesän 1998 suuressa subbaritestissä, jossa Genen silloinen ykköstykki, järkälemäinen 1094A jo kommunikoi reportterimme kanssa valomerkein.15"/110 litraa refleksi/400 W/subsonic 29 Hz -yhdistelmän pitäisi olla kaiken kohtuuden ja järjen mukaan äänenpaineen suhteen kaukana inhimillisen yliohjauksen tuolla puolen.Vaan toisin kävi: Saurama sai valoa, muut testaajat kiittelivät performanssia.Tuloksena Gene jäi testin viimeiseksi, allekirjoittaneen katkeroituessa syvästi vuosiksi eteenpäin. Niinpä onkin kenties vain hyväksyttävä, että Saurama ja G:n subutin eivät kertakaikkiaan ole yhteensopivia.Eräänlainen selittämätön laitteistotason konflikti siis.Näinpä ollen ehdotankin seuraavaan G:n subitestiin subattimen ja Sauraman eristämistä galvaanisesti,mekaanisesti ja optisesti toisistaan, jo trendiksi muodostuneen valoshown perinteen katkaisemiseksi.
Minä en kaipaisi tuon tarkempaa analyysiä äänestä ja lienen jotakuinkin arvion/laitteen kohderyhmässä, kun kyseinen Denon on jo jokusen kuukauden omassa olohuoneessa DSP:n pilaamaa mölyä tärykalvoille levittänyt. Pure Directiä en ole edes kokeillut :hitme: Hiukan jaksaa ihmetyttää tämä ajatusmaailma, jossa High-End videoprosessoinnilla, korkealuokkaisella huonekalibroinnilla, DSP-tiloilla, hirvittävällä määrällä inputteja jne. whatnotteja varustettu A/V-vaffe pitäisi arvostella samalla tavoin kuin joku venelakatuilla jalopuukyljillä varustettu stereovahvistin. Harmittaakohan jotain käyttöjäryhmää kenties kun pakollinen "yltää joissain kohdin lähes XZY-stereolaitteen tasolle" kommentti jäi puuttumaan Tuon Denonin vajaan 6 kilon hinnasta varmaan 95% muodostuu muusta kuin Pure Direct tilan äänen tanniinisuuden optimoinnista ja IMO tuo artikkeli oli varsin oiva laitteen todennäköisimmän käyttötarkoituksen (HD-ajan suht. high-end kotiteatterin keskuksena) huomioiden :thumbsup: Esimerkkinä maininta siitä että OSD-overlay toimii kaikissa mahdollisissa näyttötiloissa 24p mukaan lukien, kaikilla mahdollisilla inputeilla oli IMO varsin keskeinen tieto. Tuon puute kun tuntuu olleen monelle esim. pianofirman Z11:n hankkineelle varsin ikävä yllätys...
Noniin Maveric, käyhän hakemassa lääkkeesi ja rauhoitu. Ei se maailmanloppu olekkaan jos Yamaha tai Genelec saakin testissä 10- eikä täyttä kymppiä. Tuossa kuunteluvoimakkuudestakin, sanoisin, että jos kunnolla äänitettyä klassista soittaa, niin huippukohdissa moni subbari tekee kuolemaa ja vilkuttaa anna armoa valoa. Silti keskimäärin kuunteluvoimakkuus on hiljaisempi, kuin Dj Bobon parhaita soitettaessa. Sitä kutsutaan dynamiikaksi. ;-)
Yamahasta nyt ei niin väliä, mutta Genelecin tapauksessa nitroja tarvitaan. Techno & Dance 5 ja Dj Bobo: Dance With Me.Näitä en vaihda testilevyinä,huippukamaa.
tn1krr: Moni kuitenkin kuuntelee av-vahvistimellaan myös musiikkia ja on kiinnostunut vahvistimien stereotoistollisista hyveistä. Näin ollen av-vahvareiden kuuntelu myös stereotoistimena palvelisi tuota ryhmää ja tuskin haittaisikaa ketään.
Hoh hoh, mitä vääntöä täällä käydään. Sopii itse perustaa kilpailevan hifi-lehden jossa sitten voi esim. Genen ämyrit voittaa kaikki testit. Osoittihan myös Zipmanin mittaukset ettei Genet nyt mitään ihmelaitteita ole. Itse voisin silti ottaa genet kotiini jos lompakko antais myöden. Hyvä lehti oli taas kerran.