Diamonds Are Forever Sean Conneryn viimeinen virallinen Bond-leffa toi parannusta Lazenbyn tähdittämään Bondiin verrattuna, mutta ei onnistunut nousemaan alkuaikojen Bondien tasolle. El Dorado John Waynen ja Robert Mitchumin tähdittämä erittäin onnistunut western. Kypsässä iässä olevia pistoleroja näyttelevät kaverukset pistävät rosvoparonin palkkaamaan pistoleron joukkioineen kuriin. Ainoa miinus koko elokuvassa tulee alun yhtäkkisestä aikahyppäyksestä, jossa sairasvuoteelta siirrytäänkin yhtäkkisesti puoli vuotta ajassa eteenpäin aiheuttaen pienimuotoisen wtf-tunteen. + Rio Grande John Wayne ja Maureen O'Hara eivät oikein tiedä ollako vaiko eikö olla tässä apassin metsästykseen keskittyvässä mustavalko-westernissä. Elokuvassa laulettiin siihen malliin, että alkoi epäilyttämään josko kyseessä olikin rykmentin soittopataljoona ratsuväen sijaan, mutta pääsivät hevosetkin nopeutetusti juoksemaan aika ajoin.
L'atalante Ikuisia klassikoita, kaikkien aikojen kauneimpia elokuvia jne jne. Tämän elokuvan ympärille on glooriaa rakennettu vuosikymmeniä, ja tokihan se pois piti katsoa, kun digiboksilla on tovin jos toisenkin odottanut. Leffassa parasta oli ehdottomasti Michel Simonin näyttelemä mainio perämies ja Dita Parlon kauneus. Kun lisätään siihen kohtuullisen sujuva kerronta, niin siihenpä ne kehut oikeastaan jäävätkin. Tarina oli tavanomainen ja tylsä, enkä siitä löytänyt niitä elokuvan "suureksi" tekeviä elementtejä. Elokuvan "suuri rakkaustarina" jää minun mielessäni kovin pieneksi. Lisäksi elokuvan varsinaista pääosaa näytellyt Jean Dasté oli aivan liian isoissa saappaissa, eikä lainkaan edellämainittujen näyttelijöiden tasolla. Niin, kai tässä pitäisi huomioida, että onhan elokuva tehty kohta 80 vuotta sitten, mutta kun jopa minä olen nähnyt paljon vakuuttavampia L'atalanteakin vanhempia elokuvia, niin en kyllä tuon selityksen taakse mene. Enkä kyllä koitakaan väittää, että ymmärtäisin taiteellisia ja ohjauksellisia hienouksia (ooh, se kuvaa yläviistosta!), vaan katson tätä tavallisen tallaajan näkökulmasta, eikä tämä tosiaan minkäänlaista vaikutusta tehnyt. 2½/5
Marketeissa en ole koskaan törmännyt. Mihinkään kerhoihin en nyt halua liittyä, joten onkos muuta kuin nuo cdonit?
Hienoa. Lähti tilaukseen nuo muutamat. Onko jossain lisää ja uudempia? 50-60-luvulta? Edit:myös siis vanhempiakin?
Ei lainkaan yllättävä mielipide, aivan kuin omani joskus 1990-luvun lopusta kun tämä tuli televisiosta. Ei toiminut millään tasolla ja itsekin ihmettelin elokuvan nauttimaa arvostusta. Katsoin kuitenkin uudelleen samalla kun katsoin muutkin Vigon elokuvat ja vähitellen L'Atalante alkoi avautua ihan uudella tavalla. Tämähän ei suinkaan toimi aina, Casablanca on nyt katsottu kolme tai neljä kertaa eikä toimi vieläkään, enkä enää edes yritäkään. Itse pidän L'Atalantea elokuvana, joka pitää katsella parin vuoden välein. Pienimuotoinen helmi. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, että näistä vanhoista klassikoista pitää, onhan eriäviäkin mielipiteitä oltava. Tärkeintä on se, että näitä katsoo, vai miten sitä perspektiiviä muuten voi saada?
Kapteeni Abu Raed (Captain Abu Raed) Siivoojavanhus löytää roskiksesta kapteeninlakin ja kulmakunnan lapset alkavat pitää miestä lentokapteenina. Lämminhenkisessä "vanhus auttaa muita" -tyyliä edustavassa tarinassa on hieman kliseitä, mutta mielelläänhän tätä katsoi. - Musta tuulimylly (The Black Windmill) Agentin lapsi kidnapataan eikä salainen palvelu tarjoa kylliksi apuaan tapauksen selvittämiseen. Cainen 60-70 -lukujen agenttielokuvat ovat usein aika tasapaksuja ja niin on tämäkin. Pienoinen Bond-lainailukin tuntuu lähinnä kömpelön irralliselta. ½
Seraphim Falls Amerikan sisällisodan jälkeisiin vuosiin sijoittuva western, jossa perheensä menettänyt mies (Liam Neeson) janoaa kostoa. Jahdin kohteena on Pierce Brosnanin esittämä entinen armeijan upseeri, jota jahdataan pitkin ja poikin läpi talvisten metsien. Pierce Brosnan tekee yhden elämänsä parhaista roolisuorituksista tässä lännenelokuvassa, mutta valitettavasti se ei yksin riitä pelastamaan elokuvaa. Elokuvan loppu on toteutettu nimittäin hieman tökerösti, joten kokonaisuudesta jäi vaan kitkerä maku suuhun. +
Wanted Tuli tämä leffa Blu-rayllä hankittua kun kerran halvalla sai. Juuri sellaista hömppätoimintaahan se oli kuten odotinkin, joten eipä se nyt pahemmin pettänytkään odotuksia ja onhan Angelina Jolieta aina kiva katsoa 2/5
Vihan riivaama ****½ Brandon länneneepos 60-luvulta. Olisipa voinut ohjata useammankin elokuvan, jäljen ollessa näin mahtavaa. Harvoinpa sitä näkee kiinnostavia, tasapainoisia ja yhtä jännitteisiä länkkäreitä enää! Yhä enemmän ymmärtää miehen arvon, pääroolisuorituskin on tutussakin vähäeleisyydessään ja vaikuttavuudessaan jotain hyvin merkillistä. Tarinahan tässä on klassisesti käsikirjoitettua draamaa, toteutettuna tuoreen ja omaperäisen tuntuisesti. Leffa kulki hyvin virtaviivaisesti mistä iso plussa. Näin siitäkin huolimatta että Brando herkuttelee tunnelmilla ja dynamiikka päästetään irti vain oikeissa kohdin. Lukuisat seesteisemmät merikohtaukset antavat tapahtumille ja katsojalle hienosti ilmaa, suuren ohjaajan ratkaisu. Toisessa pääosassa Karl Malden tekee yhtälailla mainion, muistettavan roolityön. Muutenkin henkilöt toimivat. Kuvanlaatu pisti silmään etenkin alussa, siihen kyllä tottui ja sopiihan se tavallaan aikaankin. Todellinen klassikko, etenkin lännenelokuva-genren puitteissa.
Total Recall (Blu-Ray) Klassikko. 4/5 Kyllä vaan repesin alkukohtausta jossa Arska pelehtii Stonen kanssa sängyllä, niin kaverin ranne on paksumpi kuin Stonen haukka, like TWICE! :thumbsup:
Le hussard sur le toit aka Husaari katolla (1995) Vallan mainio historiallinen seikkailu ranskanmaalta. 1830-luvulla koleraepidemia kylvää kuolemaa ranskan maaseudulla ja kaupungeissa. Nuori italialainen eversti (Olivier Martinez) lyöttäytyy yhteen aviomiestään etsivän aatelisnaisen (Juliette Binoche) kanssa ja he aloittavat vaarallisen matkan taudin runtelemien seutujen halki. Kansikuvasta voisi luulla että odotettavissa olisi siirappista harlekiini-romantiikkaa mutta tarina lähtee puksuttamaan höyryveturin lailla jo ensi minuuteista lähtien ja jatkuu takaa-ajojen, kahinointien ja ammuskelujen sarjana. Myös ajankuva on rakennettu loisteliaasti, aivan kuin olisi siirtynyt aikakoneella kyseiseen aikakauteen joten suvantokohdatkin olivat varsin tunnelmallisia. Ja ranskalainen historiallinen elokuvahan ei ole mitään jos siinä ei edes vilahtaisi karismaattinen pottunokka Gérard Depardieu. Yllätyshelmi Anttilan 5,99-laarista. Suosittelen.
Mad Max 2: The Road Warrior - Muistikuvat oli oikeat, tämä on tylsä elokuva. Klassikon viitta tällä on harteilla ja en ymmärrä miksi. Kaiken lisäksi retardi-kakara puistattaa. Ei edes 1080p pelastanut tätä .. huono elokuva.
Luokka 1984 Class Of 1984 Ihan kelpo väkivaltaviihdettä vakavasta aiheesta koulukiusaamisesta. Huumekauppaan, kiusaamiseen ja väkivaltaan koulussa puuttuva musiikinopettaja ajautuu sotaan jengin kanssa. Perry King vetää hyvin musiikinopettaja Norriksen roolin ja pienessä sivuroolissa piipittää nuori Michael J. Fox. Moottoripyöräcowboy Electra Glide In Blue Klassikko! Robert Blake on loistava roolissaan pieni kokoisena moottoripyöräpoliisina, joka haaveilee moottoripyöräbootsien ja prätkärotsin vaihtamisesta cowboybootseihin ja puvuntakkiin rikostutkijaksi. Välillä aika fasistiseksikin yltyvä elokuva murhasta ja prätkäkyttien touhuilusta autiomaassa jaksaa yllättää viimeisille metreille asti. :king::king::king::king::king:
Stan Helsing (2009) Todella väsynyt teos, edes Leslie Nielsen transuna ei jaksanut naurattaa. Muutamat plörähtelevät ripulikohtaukset WC:ssä sentään kirvoittivat hirnahduksen, mutta niinhän ne aina. Refleksinomainen reaktio. Spoiler
Murders in the Rue Morgue - Bela Lugosi näyttelee hienosti nimettyä hahmoa! Dr.Mirakle kiertelee ja näyttelee inhimillistä apinaansa ja samalla tämä karvainen perkele kaappaa naisia Tohtori Mirakleen pirullisiin kokeisiin. Oikein mainio pikkukauhuttelu vuodelta 1932, etenkin Lugosi tässä teki vaikutuksen. Huomattavasti ilmeikkäämpi roolisuoritus kuin esimerkiksi Draculassa. The Black Cat - Kaksi mestaria, yhden elokuvan hinnalla! Lugosi ja Karloff näyttelevät hullunkurisia hahmoja joilla on hienot nimet! Vitus Werdegast ja Hjalmar Poeltzig ovat nimiä jotka kaikuvat ikuisuuteen. Edgar Allan Poen kirjaan tämä perustuu kai vain hiuksen hienosti, mutta ei se haittaa. Tunnelma on kiva ja Lugosi osoitti taas olevansa muutakin kuin kankea Dracula. Karloff oli taasen melko frankensteinin hirviömäinen, mutta silti jotenkin symppis pahiksenroolissaan.
Laszlo ja Vilmos Hollywoodissa (No Subtitles Necessary: Laszlo & Vilmos) Dokumentti unkarilaisista mestarikuvaajista on aiheeltaan erittäin kiinnostava, joskin hetkittäin vähän liiankin selkääntaputteleva. Miesten hienoihin uriin on mahtunut monta merkkiteosta. Dokkari löytyy Areenalta vielä reilun viikon. ½ Code 46 Michael Winterbottomin pienimuotoinen scifistely on tyylikäs ja sinänsä realistisenoloinen tuleivasuuskuva. Harmi vain, että keskushahmojen tuomitusta romanssista ei saada missään vaiheessa aikaan kovinkaan koskettavaa tapahtumaketjua, jolloin kokonaisuus jää laimeaksi. - Perheen lait (Derecho de familia) Argentiinalaiselokuvassa kuvataan sujuvasti nuoren miehen problematiikkaa suhteessa perheeseen ja työuraan. Alkuvaiheen "läpikerronta" hieman häiritsee, mutta elokuva löytää pian oman vaivattomasti etenevän tyylinsä. ½ Tarantula Tiedemiesten epäonnistuneesta kokeesta seuraa hirmuinen hämähäkki. Tarantula on 50-luvun pikkuerämaakaupunkikauhun perikuva. Kuviot ovat tutut, mutta tehosteet kohtalaisen toimivat siinä missä tunnelmanrakentelukin. ½
Diamonds Are Forever (1971) En muistanut, että Sean Conneryn viimeinen virallinen Bond-elokuva oli näin huono. SubTV:n aloittaessa Bond-maratonin ehkä ensimmäistä kertaa opin todella pitämään miehen tähdittämistä 007-seikkailuista. Valitettavasti tämä elokuva näyttää olevan syy siihen, miksi Bondeista tuli komedioita -- niin paljon kuin Mooren Bondeista hyviä muistoja onkin. Spoiler Blofeldin pitäisi olla nero ja silti läpi elokuvan hän lievästi sanottuna ei ole kovin huolellinen suunnitelmansa onnistumisen tai Bondin tuhoamisen suhteen. Tietenkin täytyy muistaa, että edellinen Lazenbyn tähdittämä elokuva (niin aliarvostettu kuin se onkin) oli aikanaan todellinen pettymys ja ehkä tekijätiimi oli masentunut ja toisaalta halusi kokeilla jotain uutta tyyliä. Yksi syy löytyy myös Conneryn ahneudesta: miehelle piti maksaa ennenkuulumaton summa rahaa, jotta hän tähän elokuvaan suostui. Tämä varmasti näkyy elokuvan lavasteiden tasossa, joka on kieltämättä aivan kamala. 1/5 :naminami: The Man with the Golden Gun (1974) Jos Diamonds Are Forever on Conneryn huonoin Bond-elokuva, niin The Man with the Golden Gun on Mooren. Vaikka elokuva muistetaankin Flemingin serkkupoika Christopher Leestä ja hänen kolminännisestä Scramangastaan, Nick Nackista sekä totta kai korkkiruuvi-autostuntista, niin elokuvassa ei ole mitään vakavasti otettavaa. Hetkittäin tuntui kuin elokuvaa olisi kuvannut ohikulkija amatööritason kameralla. Ruotsalaiset Bond-tytötkin olivat tavallista paljon jäykempiä näyttelijöitä. Kaipa tämä tehtiin vain sen takia, jotta Flemingin serkku pääsee Bond-pahikseksi, kun kirjalija aiemmin olisi halunnut hänet Dr. No:ksi. 1.5/5 :naminami::thumbsup: The Butterfly Effect (2004) Vaikka pääosissa on Ashton Kutcher ja vaikka ohjaajat ovat sinänsä tuntemattomia, niin The Butterfly Effect onnistuu olemaan todellinen yllättäjä. Elokuva etenee ahdistavan tunnelman kera, eikä katsojalle pahemmin selvitetä, mistä on kyse tai mihin pyritään -- katsoja on yhtä ymmällään kuin päähenkilö Evan. Tarina menneisyyden muuttamisesta nykyisyyteen vaikuttaakseen on tuttu, mutta on piristävää nähdä näin synkällä ja ahdistavalla tavalla toteutettu versio siitä. Elokuvan loppu jätti muutaman kysymysmerkin katsojan pohdittavaksi, mikä on erittäin hyvä asia tällaisessa elokuvassa. Kutcher, vaikka näytteleekin suuren osan roolistaan samalla ilmeellä, on yllättävän vakuuttava ja toimiva. On todellinen harmi, ettei tätä elokuvaa näytä saavan itsenäisenä BD:nä, vaan kuluttaja on pakotettu ostamaan koko trilogian. Sen toki voi saada n. 15 eurolla, mutta käsittääkseni elokuvan kaksi jatko-osaa ovat kamalaa roskaa. 4/5 :naminami::naminami::naminami::naminami: