FLIGHTPLAN (Robert Schwentke, 2005) Onpas idearikas leffa! Alku on erinomainen, katsoja ei mitenkään arvaa mihin suuntaan homma alkaa mennä ja minkälaisia juonenkäänteitä on luvassa. Kuvaus on tyylikästä, kameraa liikutetaan lentokoneessa nautittavan sulavasti. Näyttelijät ovat erittäin hyvin rooleihinsa valittuja, Jodie Foster on odotetusti loistava hätääntyneenä äitinä mutta niin on Peter Saarsgardikin turvamiehenä. Paketti toimii hyvin siihen asti kunnes juonen suuri käänne isketään pöytään. Tämän jälkeen käsikirjoittajalla on mennyt sormi suuhun ja leffa tekee pakkolaskun syöksyen metsään ällöttävän kliseisellä ja aivottomalla loppuratkaisullaan. Hyvällä loppulla tämä olisi 4 tähden tapaus. 3 / 5
One flew over the Cuckoo's Nest Tulipa nyt lopultakin tämäkin leffa katsottua pari kuukautta DVD:n oston jälkeen. Aivan ei leffa ennakko-odotuksia pystynyt täyttämään, vaikka ehdottomasti hyvä, erinomaisilla näyttelijäsuorituksilla varustettu leffa onkin. Tähän todennäköisesti osaltaan vaikutti se, että tiesin etukäteen miten leffa loppuu. Erityisen mielenkiintoista oli nähdä Danny DeVito, Brad Dourif ja Christopher Lloyd, jokainen näyttelijäuriensa alkuvaiheissa. 3½/5
The Ten Commandments (1956) Luulin tätä itselleni ennennäkemättömäksi leffaksi, mutta leffa yllättikin olevansa jo ennestään tuttu (Pari kesää sitten videolta katsottu). Mutta eipä siinä mitään, sillä leffa oli juuri niin hyvä kuin muistin. Jostain se 5 tähden vauhti hiipui toiselle levylle siirrettyessä, kun nämä yliluonnolliset voimat alkoivat jyllättä ja uskonasiat nousivat enemmän esille. Kuitenkin erinomainen leffa. Ja mielelläni sen paremman paketin joskus ostan. **** The Killer (Woo, 1989) Lyhyesti: Yksi parhaimpia leffaelämyksiä pitkään aikaan. Pääsee helposti TOP-10 leffalistalleni. Loistava ja hyvintoteutettu leffaidea. Muutama hieno kohtauskin mukana: Spoiler Alun räiskinnät ja Ah Jongin epäröinti snaipperikohtauksessa mm... Tämän leffan jälkeen on hirveä innostus katsoa Woon muutkin Honkkarileffat. ***** Parhaimpia ei-hollywood toimintaleffoja
Aika yllättävää, että leffassa oli uskonasioita ja yliluonnollisa tapahtumia, kun miettii mikä tuon leffan aihe on
No joo. Tietenkin kuuluvat leffaan ja ovat olennaisesti osa tätä myyttistä tarinaa (kuten meren halkomiset...) ...Mutta jos tämä olisi Spartacuksen tapainen leffa niin olisi ylivoimaisesti yksi parhaimmista leffoista koskaan. Spartacus oli vähän kuin mooseksen tarina ilman turhia raamattutaikoja. Ei muuta. Leffa kuitenkin todellinen taidonnäyte 50-luvulta :thumbsup:
Abyss, The IMDB Sairasloman ratoksi katsastelin tämän tieteistoiminta/seikkailu/draama elokuvan Vaikka elokuva alkaakin olemaan scifi saralla jo hieman ikääntynyt niin hyvät näyttelijäsuoritukset ja tehokas ohjaus vie elokuvaa sujuvasti eteenpäin. Ed Harris vetää loistavan roolin miehistöstään huolehtivana pomona ja Terminatorista tuttu Michael Biehn tekee hyvän työn tärisevänä solttupoikana, vähän kuten Terminatorissa. Katsoin pidennetyn version elokuvasta enkä ole koskaan nähnyt teatteriversiota joten vertaaminen siihen on mahdotonta. Ajattelin alkuun elokuvan olevan liian pitkä, mutta lähes kolmentunnin elokuva on niin hyvin alusta loppuun vedetty eri käänteineen että se saa katsojan jaksamaan tuolissa mitä mainiommin tuon ajan. Kuvanlaadusta on käyty kädenvääntöä. Ei anamorfisuus näkyy sumeutena ja rakeisuutena muutamissa kohdin aivan kuten Jorse on aikoinaan tekemässään arvostelussa maininnut. Jorse valitti arvostelussaan että SE-versiossa kohtausten välillä tapahtuu hyppimistä johon auttaa vain next chapterin painaminen, mutta omassa levyssä tälläistä ei ainakaan esiintynyt. Äänenlaadullisesti elokuva oli hyvällä tasolla. Vettä lorisi ja solisi joka puolella. Mielelläni näkisin joskus ko. elokuvasta myös DTS-version jotta saisimme hieman lisää painetta ja jytinää meren alle, mutta tälläisenäänkin oikein hyvä. Final comment: Loistava scifi-elokuva vielä nykypäivänäkin. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen tekele kaikille. Kuvanlaatu on yleisesti hyvä ja äänimaailma toimii elokuvaan sopivalla tavalla. Taustalla soivat sinfoniat ovat tietyissä kohdin mitä loistavimpia. Sukellusta harrastavien ei kannata ottaa elokuvaa liian vakavasti. ****½/***** Brilliant :thumbsup: Below IMDB Päätin jatkaa vedenalaista seikkailumatkaa ja tutustuin vielä samana iltana tähän sukellusvene kauhutteluun. Elokuvan juoni on jo erittäin mielenkiintoinen, kummittelua ja vielä merenalla, ahtaassa sukellusveneessä, erittäin otollinen paikka kauhuttelulle. Below onnistuu säpsäyttämään katsojan muutamaankin otteeseen ja mielestäni ohjaaja David Twohy on saanut luotua ahdistavan tunnelman erittäin hyvin. Juoni elokuvassa ei tuo sinäänsä mitään uutta, Spoiler murhattu sukellusveneen kapteeni alkaa kummituksena listimään miehiä, jotka hänet pettivät mutta tapahtumapaikkana (U.S.S. Tiger Shark) sukellusvene tekee elokuvasta erittäin kiinnostavan. Juoni yhdistettynä hyvin toimivaan ääniraitaan, kaikkine kolinoineen ja ryminöineen mitä veden alla vain voi kuulua luo erittäin jännittyneen tunnelman. Näyttelijäsuoritukset ovat ok tasoa, yhtään erityisen hyvää suoritusta ei mielestäni nouse pinnalle. Kuvan ja äänenlaatu on hyvää tasoa. Kuvassa on ajoittain pientä rakeisuutta, joka ei kuitenkaan pilaa katselua. DTS-raita toimii todella hyvin, syvyyspommit jytisevät ja kattilat kolisevat sukellusveneen kiitäessä pari sataa metriä merenpinnan alapuolella. Hyvin onnistunut teos, jossa ääniraita näyttelee suurta osaa. Olisin odottanut vielä jotain enemmän itse kummittelulta ja näyttelijät olisivat voineet tietyissä määrin antaa vielä hieman enemmän. ***½/*****
Yön timantit (Démanty noci, 1964) - Toissapäivänä tuli prahalaisessa elokuvateatterissa katsottua tämä (ilmeisesti) suhteellisen vaikeasti saatavilla oleva surrealismin klassikko. Genre on melkoisen vieras allekirjoittaneelle, mutta kyllähän tämä tunnin mittainen filmi osana muuta ohjelmaa meni. Kaksi juutalaista nuorukaista pakenee natsien keskitysleiriltä, ja porukka vanhoja saksalaisia kyläläisiä jahtaa heitä ympäri metsiä. Käsivarakameran käyttö ja huohotus ym. tuovat takaa-ajettujen hädän suhteellisen lähelle katsojaa. Vanhojen äijien haulikkoleikit ja mässäily on kuvattu suhteellisen ideologisessa sävyssä (taustalla tietysti maan silloinen poliittinen tilanne). Erilainen teatterikokemus. 3+ / 5
Terminator Koko trilogian katsoin kun oli vapaapäivä. Loistava trilogia. Kunnon actionia eikä mitään ninjoja pomppimassa. Parasta viihdettä ikinä!
Final Destination tämäkin tuli nyt sitten nähtyä. Alku vaikutti lupaavalta enneunia ja sen sellaista ja varsinaiseen onnettomuuteen asti kaikki olikin hyvin, siitä eteenpäin leffa olikin kaikkea muuta kuin katsottava. En pitänyt juuri mistään, pari parempaa kohtausta ei tätä pelasta ankara tuomi 1+/5 (plussa tulee alun enneunesta)
Cinderella Man. Leffa ei tarjoa kummempia yllätyksiä tai juonenkäänteitä. Pätkän vahvuudeksi nousee tietynlainen kompaktius, tekijöillä on ollut selkeä näkemys leffasta ja se on myös saatu aikaan, ei mitään muuta. Elokuva kulkee kuin kiskoilla, mikä tässä tapauksessa tuottaa kuitenkin mainion lopputuloksen. Howardin 'imelähkö' tyyli toimii (toimisipa myös Da Vinci koodissa). Paul Giamatti on nappivalinta manageriksi. Ekalla katsomisella 4.5/5.
Peltirumpu Ehkä yksi ahdistavimmista leffoista koskaan, mutta samalla myös erittäin mielenkiintoinen leffa. Ei ihan sellainen kuin leffan olin ajatellut olevan. Hieman meni puolivaloilla leffan katselu erinäisten syiden takia, mutta ihan pätevän idean omaava. Itselle oli pieni yllätys että leffa on kuitenkin näinkin uusi kuin 70-luvun lopun leffa. Luulin tämän olevan 60-luvun tekeleitä. Ostan kyllä joskus hyllylle. ***
Katoin juuri äsken narnian. On ihan katsomisen arvoinen leffa :thumbsup: Kyllä tuo kannattaa sinne dvd-kokoelmiin ottaa jos väin vähänkin tykkää tuollasista
Ponterosa Täynnä loistavia näyttelijäsuorituksia, hienoa tilannekomiikkaa jne. Myöskin kuvauksessa, leikkauksessa ja käsikirjoituksessa oli onnistuttu :thumbsup: 0/5 Pianisti Hieno ja surullinen elokuva. Lavastus on hienoa, ja ei se Adrien Brody oscariaan turhan takia saanut. 4½/5
Ponterosa. Kotimaista pitkästä aikaa.* Osa ideoista oli todella kökköjä ja päähahmosta Maurista (Tony Halme) en pitänyt. Sen sijaan Jussi* ja Oskari toi mukaan paikkapaikoin toimivaa huumoria. Kaiken kaikkiaan elokuva on kerran katsottava pätkä joka ainakin väsyneenä nostaa hieman suupieliä ylöspäin. 2/5* * The Diary of Anne Frank kirjasta pidän paljon ja elokuva ei saavuta samaa pitämisen tasoa vaikka elokuvakin on hyvä. Hahmot on toeutettu hyvin ja vastaavat kirjan antamaa kuvaa. Elokuvaa voi suositelle kirjan lukeneille. 4/5
Alkupuoliskon osalta tuo historiallisessa kontekstissa katsominen vielä onnistui, mutta loppupuoli korosti noita "etelän arvoja" (eli siis luokkayhteiskunnan ja rotuerottelun pystyssä pitämistä) jo varsin saarnaavalla tavalla ja karikatyyrimaisten hahmojen voimalla. Sellainen tarinankerronta on jo itsessäänkin väsyttävää, ja kun sanoma on vielä moraalisesti noin pöyristyttävä, niin vaikeahan silloin on elokuvasta nauttia. Jos rasismi ilmenisi vain ohimennen, niin se olisi toinen juttu, mutta tässähän se on varsinkin loppupuolella pääosassa. Tietysti olot, joissa Griffith kasvoi selittävät pitkälti, miksi hän oli asialle näin sokea, mutta ei se itse elokuvaa silti muuksi muuta. Käsittääkseni asiaa ei kyllä tuohonkaan aikaan olankohautuksella sivuutettu, vaan aika kohu elokuvan rasismista syntyi.
Kyllä munkin mielestä tuossa jälkimmäisessä osassa korostui hieman liikaa tuo rasismi. KKK:n riehumista nyt ei voi millään syyllä katsoa kovin lempeästi. Lapsuudenvaikutteetkaan (Griffithillä) eivät saa vaikuttaa tuollaiseen. Tämä on siis henk. koht. mielipide.
No jos joku ei pysty nauttimaan Kansakunnan synnystä sen avoimen rasistisuuden vuoksi, niin ei voi mitään. Minä ainakin pystyn, koska en yksinkertaisesti jaksa hermostua joistain sata vuotta vanhojen elokuvien asenteista. Itse pidän Kansakunnan syntyä Griffithin parhaimpiin teoksiin lukeutuvana elokuvana.
Miksei? Mun mielestäni kaikki, paitsi Spoiler lopun pinnallenousu ilman paineentasausta oli tehty erittäinkin realistisesti. Jopa Ed Harrisin käyttämää pukusysteemiä on 80-luvulla testattu mm. rotilla (elokuvan rotta tekee sen oikeasti). Näyttelijä Harris toki ei sitä tehnyt, vaan puku Spoiler täytettiin värjätyllä vedellä. Mutta siinä olet aivan oikeassa että leffa on HELMI. -DMC-
Scary Movie 4 tuli tänään käytyä katsomassa. Kun muistaa ne aivot jättää kotiin niin nämä toimii kyllä. Tosin, odotin "vain" muutamia kohtuullisia nauruja, mutta kyllähän tässä tuli vedet silmissä hekoteltua useamman kerran. Kaikki paitsi yksi parodioinnin leffa-uhreista oli tullut nähtyä, joten vitsit aukesivat suhteellisen mukavasti. Leffan juonessahan ei ollut päätä eikä häntää, mutta eihän näissä ikinä ole. Ja eipä tuo ollenkaan edes vaivannut. En viitsi sen kummemmin takertua mihinkään "juonen" vänkyröihin, mutta sanottakoon, että Cruisen Tomppaa pantiin kyllä aika halvalla. :thumbsup: Kyllä tämän mielellään kerran katsoi, ja ehkäpä joskus toisenkin. Pisteitä elokuva-asteikolla 2/5, aivot narikkaan -asteikolla 4/5
THE DESCENT (Neil Marshall, 2005) 1,5 / 5 Suuri pettymys. Tätä on kehuttu mutta aika roskaa oli. Musiikki kauhean heikkoa, tapahtumat pelkää klisettä. Naisjoukon tekemiset suorastaan idioottimaiset. Harvoin näkee näin tylsää leffaa. Ainoastaan näytteleminen oli jostain kotoisin. DEAD OR ALIVE (Takashi Miike, 1999) 3 / 5 Yakuza-leffat ovat tylsää tappamista mutta Miiken nerous teki tästä aivan katsottavan tapauksen.