Oma tulkintani on sama kuin Mastema:lla: Spoiler On tavallaan irrelevanttia jäikö henkiin vai ei koska Ram joka tapauksessa kuoli kaikelle muulle elämässään paitsi painille.
Olihan tämä hieno leffa, Rourke toki aivan ykkönen. 4½/5 vaikka tokihan näitä juonia on nähty iso liuta.
Hyvä leffa, oliko leffatositapahtumaan perustuva ja Spoiler kävikö oikeastikkin Ram:lli vikamatsi henkimeni? Samppa: muistetaan spoiler-tagien käyttö aina tarvittaessa.
Ei ollut tositapahtumiin perustava, mutta esimerkiksi intron lehtileikkeleet olivat oikeita, mutta muokattuja.
The Wrestler oli sellainen jonka toivoin sen olevan, mutta parempi kuin odotin. Tässä on yksi esimerkki kuinka rosoinen lähestymistapa käsivarakameroineen ja 16mm filmeineen voi toimia onnistuneena tehokeinona, sillä helpompana koin pääsyn tarinan sisälle tällä tavalla kerrottuna. Tarinasta puheenollen, eihän Wrestler sillä saralla mitään unohtumatonta ja ainutlaatuista tarjoa, mutta ei oikeastaan tarvinnutkaan, kun muut puitteet ovat erinomaisessa kunnossa. Muutamat kohtaukset tarjosivat lähes kylmiä väreitä loistavuudellaan ja luonnollisuudellaan, mistä kyllä pisteet ohjaajalle myös. Kaiken keskiönä elokuvassa on tietysti loistavasti kirjoitettu päähenkilö. Miespääosa-oscarkisasta tuleekin kiintoisa, sillä juuri kun pääsin kehumasta Sean Penniä, niin tällainen surkimus kuin Mickey Rourke vetää yhtä vakuuttavan ja koskettavan roolin. Darren Aronofskyn paras leffa. 4½/5
Vähän offtopiccina tähän voisikin juuri mainita että monesti hyvä elokuva missä on tavanomainen juoni tekee suuremman vaikutuksen. Juoni on omastamielestäni yliarvostettua elokuvassa. Esimerkkinä vaikka loistava Wayne Wangin Smoke. Moni elokuva joka kikkailee juonella myös kaatuu siihen, halutaan kenties viedä katse pois muista elokuvallisista asioista jotka ovat haastavampia toteuttaa ja vaatii taitoa mm ohjaajalta. Iso
Omasta mielestä ei nyt ihan kaiken hypen arvoinen, mutta tosi hyvä elokuva kumminkin, tarinasta ja kerronnasta tuli paljon mieleen 8mile. 4plus/5 (Tästä läppäristä en plussaa osaa laittaa (oikea yläkulma, neliön sisällä, mutta kirjoitettunakin aika )
En usko että kovin montaa elokuvaa tehdään sillä periaatteella, että ensin haalitaan kasaan ohjaaja, näyttelijät jne ja sitten ruvetaan miettimään tarpeeksi monimutkaista juonta peittämään ohjaajan ammattitaidottomuus.
Ei sitten saanut Mickey Rourke vieläkään Oscaria, vaikka olisi mielestäni tästä hienosta suorituksesta sellaisen ansainnut.
Ei se tietysti näin mustavalkoista ole, mutta hollywood-tuotannoissa on pilvinpimein esim tusina-trillereitä mitkä elää jonkun juonen käänteen varassa ja kun kuulet jonkun kehuvan kyseistä elokuvaa viitataan juuri tuohon juonikuvioon. Tätä tarkoitin. Harvemmin tuolloin kuulee kehuttavan leikkausta, dialogia, jotain loistavaa sivuosaroolia, henkilöohjausta jne. Tälläisessä tapauksessa tuotetaan(halvalla) massalle elokuva mun mielestä pelkästään perustuen juoneen ja siihen liittyviin kuvioihin ja muut elokuvalliset asiat voivat olla ihan hakoteillä. Ja bisnestä syntyy siitä kun on sitä massaa jolle riittää vain tämä juonen käänne. Sorry off-topic... Iso ps. topicciin liittyen Mickey Rourke koki vääryyden viime öisessä gaalassa, veikö Milk oscarin perustuen arkaluonteiseen juoneen vai oliko Penn oikeasti vakuuttavampi kuin Rourke roolissaan?!
Jep, Rourke menetti oscarin lähinnä tuohon "hyysätkää homoja trendiin"... ei nyt ollut hirveä yllätys, mutta olisin Rourkelle pystin kyllä suonut.
Eli siis Pennin näyttelemän hahmon seksuaalinen suuntaus ratkaisi pelin? En ole leffaa nähnyt, mutta ei kait H. Milkin homous ollut ko leffan mikään tärkein asia?
No nyt tulee kyllä paksua tuubaa. Pennin veto Milkissä oli ihan helvetin hyvä. Hyvä oli myös Rourke Wrestlerissä, mutta kyllä Penn NÄYTTELI paremmin. Joten voitto meni ihan oikeaan osoitteeseen. Katsokaa ensin molemmat leffat, ennenkuin aloitatte suunsoiton Rourken kokemasta "vääryydestä". Ja se nyt vaan on niin, että tietyt "teemat" elokuvissa näyttävät miellyttävän akatemiaa (eli todennäköisyys voittaa paranee, jos leffassa on jälkeenjääneitä, natsi/juutalaistouhua tai seksuaalisia/etnisiä vähemmistöjä).
En ole minäkään maitoa nähnyt, joten anteeksi jos olen väärässä. Imdb:n juonikuvauksen perusteella tuo gay sana esiintyy kyllä niin usein, että eiköhän se main topic siinä ainakin yritä olla. Ja kyllä se "raatien" edessä aika valtti on, kun "vähemmistöihin" kuulutaan. Mutta, back to business... eli Wrestlerille olisin tuon parhaan miesosan antanut, hei mutta enhän minä niitä jaa...onneksi. Anteeksi jos loukkasin, pahoittelen.
Yhtään sen tarkemmin vertailematta Pennin ja Rourken roolityötä niin en sanoisi että on kovin kaukaalta haettu että Penn hyötyi aihealueesta. Tämä ei ole yksiselitteinen asia, mutta kyllä vähän vaikuttaa että akatemia suosi rohkeaa aihetta tässä. Milkille piti saada jokin isoista oscareista. Vähän kaukaisempana salaliittoteoriana voisi jopa ajatella että Wrestlerin mahdollinen pääosa-oscar erittäin edullisena elokuvana ei olisi myöskään antanut parasta mahdollista kuvaa hollywood-koneistolle ja tuottajille jotka sijoittavat rahojaan projekteihin. Kyllähän De Nirokin ehdokasesittelyssä jo vitsaili homoroolin edulla, positiivisella tyylillä luonnollisesti. Gaalassahan kävi ilmi aivan järjetön mielenosoituskin mikä oli järjestetty kun Milkin porukka saapui paikalle, tässä nähdään jenkkien takapajuinen suhtautuminen vieläkin vähemmistösuhteisiin. Siinäkin mielessä hieno asia tämä oscar ja Pennin kiitospuhe. Ja mielestäni upea ele Seanilta muistaa puheessa Rourkea "veljenä" joka on tullut takaisin. Iso
Minusta ihan keskinkertainen leffa. Rourke veti roolinsa hyvin ja Tomei myös. Ei mitään ihmeempää ollut leffassa ja loppu jopa aika kliseinen. Ite annan 3 staraa tälle tuotokselle ihan vain Rourken ja Tomein vuoksi.
Rourke oli roolissaan hyvä, mutta juuri muuta tästä ei kyllä mieleen jää. Tarina oli kuin junamatka: määränpää on selvillä alusta asti ja väliasematkin kuulutetaan hyvissä ajoin. Hahmot olivat tavanomaisia karikatyyrejä paremmat, mutta jotenkin itselleni jäi sellainen olo, että hahmot eivät kuitenkaan kuljettaneet tarinaa vaan tarina loi hahmoja mennessään. Tähän kun lisätään mielestäni tylsä aihe, puuduttava ohjaus ja ongelmat rytmityksessä (alun painit ja pari työvuoroa olivat turhan venytettyjä, tyttärelle taas mielestäni varattu liian vähän aikaa) en pysty antamaan kuin 2/5.