Löytyvät tuosta linkistä: https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receivers_amps/index.html USA:ssa ainakin tulevat myyntiin nyt kesän aikana. Vahvistimien takana oleva nominaali tehonkulutus merkintä ei ole sama kuin sen verkosta ottama maksimi. Jotkut höpöhöpö AV-sivustot ei ole muuten tuota vielä tajunneet. Denon on myös julkistanut uudet mallit: https://www.whathifi.com/news/denons-2018-av-amps-feature-airplay-2-heos-streaming-phono-inputs
Näyttäisi siltä että yksikään integroitu AV-vahvistin Jammulta ei kykene 7.x.4 Atmosiin. Vain nuo erillisvehkeet, tai sitten katsoin takapaneelikuvia väärin. Tässä mielessä vanha Demonin 4300H on edelleen järeämpi kone.
By using an external power amplifier you can make an 11-channel system 7.2.4 and enjoy Dolby Atmos and DTS:X contents .... ( Yamaha RX-A3070 manual) ... Käsittääkseni tuo sama pätee Denon AVR X4300H -vehkeeseen. Yamahalla typerät merkinnät takapaneelissa.. Olisin varmaan ajatuksissa tökkässyt subin tuohon mustaan preouttiin, vaan se onkin centterille..
Yamaha on tajunnut laittaa 3080 mallissaan L ja R Pre Outtiin symmetriset XLR:t. Ne kun yleensä kannattaa toistaa ulkoisilla päätteillä ja vähentää kuormaa integroidulta.
Mikäli tarjoilee oikeaa balansoitua niin kiva lisä. Sais yleistyä muissakin niin pääsis tuosta DI-boxista eroon.
Passiiviset DI boxit on kyllä huonoja siitä kun symmimuuntajat saturoituu bassopäässä. Ja aktiiviset maksaa heti minimissään useamman satasen. Yamahalla (Marantzilla myös) on paremman pään laitteissa erillinen PSU audiolle, josta saa kunnollista +/- sähköä. Yamahalla on tietysti apuna heidän Pro Divisioona joka myy kymmeniä miljoonia XLR vuosittain. https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Pro_Audio
Itellä on Samson S Convert käytöss, tuli sen kanssa ja ilman mitattua taajuusvaste, siinä ei ainakaan näkyny muutoksia ja korvilla niitä en kuullut. Ajaa asiansa toistaiseksi. (ts. niinkauan kun tuon XLR:ää saa alle 1k€ vaffeissa)
Tuo Samson on aktiivinen ja Discontinued. Kunnon muuntajat kun maksaa sen 300... http://www.samsontech.com/samson/products/processors/s-class-mini/sconvert/ Ja vaarallinen: WARNING: This product contains Chemicals, including DEHP, known to the State of California to cause birth defects and other reproductive harm.
Niinpä tietysti katsoin vain löytyykö esivahvistin lähdöt kaikille kanaville. Mikähän siinäkin mahtaa olla että vain Denon tuntuu pistävän tuen 11+1 kanavaiselle äänelle myös vähän halvempiin (n. 1000e) koneisiin mutta Jammulta pitää olla hinnat päättyen. Ehkä ovat laskeskelleet että käytännössä hyvin harva pistää niitä purkkeja niin montaa. Jonkinlainen tuotepäätös siis varmasti taustalla. Eipä silti kattokanavien vaikutus on aika pieni (IMO) joten ei ihme. Muutenkin tilavaikutelmat on aika mietoja kohtauksissa missä voisivat olla enempi esillä. Ehkä syynä on se että dialogi kuulostaa aina lähimikitetyltä ja tulee vain keskeltä. Se sitten tavallaan ajaa yli tilaäänistä.
XLR on vähemmän herkkä häiriöille. Kotikäytössä käytännön hyöty on yleensä vähäinen, mutta liittimet ovat mukavan jämäkät. Muusikot käyttävät laitteissaan yleensä XLR:ää.
Ja aika monella (ml. itselläni) on PA-pääte joka syö tuota XLR:ää.. Näissä kun on aika hyvä watti / € -suhde.
Tuo muusikot kyllä nauratti... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio Ohje: pidä kaiutimien ja vahvistimien väliset johdot mahdollisimman lyhyenä Surround ja kattokaiuttimien vahvistimet kannattaa viedä lähelle kaiuttimia. Sitä varten esim. JBL tekee 700 sarjaa sekä i (install) että P (power) versioita. P mallit etupäähän ja i mallit erillisillä päätteillä muualle. Kaikki kaapeloidaan symmetrisesti XLR to XLR johdoin oli signaali sitten analoginen tai 110 Ohminen AES/EBU.
Uusi CX-A 5200 etunen jossa11+2 balansoitua lähtöä takapuolella 7.2.4 varten: https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receivers_amps/cx-a5200/index.html Hintaluokka 2,7 k€.